Reepalu, kvalitetskonkurrens fungerar redan i Nacka

Debatt Publicerad 10:10, 17 maj 2017

Det är självklart att kvalitet i vård, skola och omsorg kan mätas och utvecklas.  När den statliga utredaren Reepalu säger att det inte fungerar har han inte besökt oss i Nacka och sett att det redan är verklighet varje dag för våra medborgare. Det menar stadsdirektör Lena Dahlstedt och utbildningsdirektör Susanne Nord från Nacka kommun.

I Ilmar Reepalus slutbetänkande om kvalitet i välfärden som presenterades förra veckan, skriver han att kvalitet genom konkurrens inte är möjligt. Debatten efter det har enbart kommit att handla om vinster och vinstbegränsningar. I Nacka kommun står vi fast vid att fokus i välfärdsdebatten måste flyttas från driftsform till kvalitet. Vi vet ju att det fungerar.

I Nacka har vi nämligen kundval sedan 30 år tillbaka. Det har bland annat gjort oss till en av Sveriges bästa skolkommuner. I Nacka är kvalitetskontroll enkelt, självklart och uppskattas av både medborgare och anordnare. Vi arbetar med väl fungerande kontrollsystem för att säkra att vi håller en jämn och hög nivå. Det gäller oavsett om de är kommunalt ägda, ideella eller privat drivna enheter inom vård, skola och omsorg.

Vi tolkar utredningens resultat som att det stora problemet skulle vara att det är omöjligt att mäta och upprätthålla kvalitet inom vård, skola och omsorg som drivs av privata företag. Vi vet att det är fel. Vi ställer hårda krav på alla som vill bedriva välfärdsverksamheter i Nacka. Från första dagen de kontaktar oss. Det är inga konstigheter och uppskattas av såväl  kommunala, kooperativa som privata anordnare. Vi vet också att över 90 procent av Nackaborna tycker om att själva få välja, välja bort och ha insyn.

Det finns fler beprövade sätt att mäta hur olika former av verksamhet sköts och fungerar som inte är svåra eller tar tid från verksamheten. I flera steg kontrollerar vi formellt våra anordnare och drar tillbaka tillstånd för de som inte klarar kraven. Vi för också en löpande dialog med årliga kvalitetsuppföljningar där vi träffar huvudmännen. Tillsammans identifierar vi utvecklingsområden som gör välfärden bättre för Nackaborna.

Kvalitetetskontrollen förlitar sig inte enbart på våra medborgares val, utan på beslutade mål och uppföljning. Med starkt resultatfokus ser vi till att anordnarna vet vad som gäller och vilka kvalitetskrav som ska uppfyllas. Dessutom gör det oss själva medvetna om vad som krävs och hur kvalitetskraven ska formuleras. 

För medborgarnas och professionernas skull hade vi välkomnat förslag på skarpare kvalitetskrav. Nu ser vi en risk att kvalitetskraven helt försvinner. Det är olyckligt och svårt att förstå.  Som ansvariga för kvalitet i  välfärden är det Nackaborna som är viktigast av allt.

Kvalitet uppstår ur mångfald, urval, valfrihet, granskningssystem och en viss konkurrens. Nacka-elever presterar bättre i skolan än i Sverige i övrigt, också om siffrorna justeras med avseende på föräldrarnas bakgrund och inkomst. Det är det bästa beviset för att en blandning av privata företag, ideella organisationer och kommunala verksamheter är bästa receptet för hög kvalitet.  

I Nacka sker alltså det som utredningen säger är omöjligt. Det är vi stolta över och vill gärna dela med oss till fler om hur vi arbetar. Därför välkomnar vi alla som vill besöka oss. Först ut kanske är Ilmar Reepalu och ansvarig minister Ardalan Shekarabi. Välkomna!

Lena Dahlstedt, stadsdirektör i Nacka kommun

Susanne Nord, utbildningsdirektör i Nacka kommun


 
Testa NVP Plus - 90 dagar för 90 kronor

Testa NVP Plus - 90 dagar för 90 kronor

Senaste nytt om Nacka och Värmdö
Sajt, app och e-tidning
Se erbjudandet här
x