Rör inte min konduktör - NVP.se - Nacka Värmdö Posten på nätet
FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Henrietta, He...

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Onsdag
22 augusti 2018

Rör inte min konduktör

Debatt 12:50 | 05 april 2017

En stolpe kan inte ersätta en människa. Konduktörernas funktion är mer än att stämpla biljetter. Tryggheten ombord på lokalbanorna påverkas negativt när de avpersonaliseras, skriver Lisa Rasmussen, V, i landstinget, och Ramzi Ben Youssef, V, i Nacka kommun.

Sedan en tid har Tvärbanans och Nockebybanans resenärer fått sina resehandlingar validerade av biljettstolpar istället för konduktörer. På landstingets trafiknämnd den 21 mars togs ett beslut om att utvidga detta till Roslagsbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan. Det betyder att man tar steg mot att helt avskaffa konduktörerna och istället låta stolpar sköta viseringen.

Biljettstolparna, som drivs av SL, har sina förtjänster. De är smidiga och många resenärer uppskattar dem. Men en stolpe kan inte ersätta en människa. Man kan inte fråga stolpen om hjälp en sen kväll på en avfolkad hållplats mitt ute i Saltsjöbaden.

Konduktörens funktion är mer än att stämpla biljetter – hen ger service ombord och finns till hands för barn, äldre och personer med funktionsvariationer. Till exempel reser många barn ensamma med Saltsjöbanan mellan hemmet och skolan. Som förälder uppskattar man säkerligen att det finns en vuxen till hands om något skulle inträffa.

Det är en trygghet att ha en person ombord på tågen. Inte bara för resenärerna, utan även för tågföraren – om tågförarens ambulerande kollegor avskaffas är hen som ensam personal i ett utsatt läge om någon allvarlig situation uppstår. Varje månad rapporteras det att en eller flera personer uppträtt hotfullt på Saltsjöbanan, främst i anslutning till helgkvällar.

Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons, M, har själv sagt att tryggheten i kollektivtrafiken förutsätter människors närvaro (DN 15/3–17). Hans uttalande gör beslutet att ta bort alla konduktörer än mer svårbegripligt.

Att avpersonalisera lokalbanorna gynnar inte resenärerna, för vilka tryggheten minskar. Inte heller Stockholms läns landsting, som får lägga pengar på inköp och underhåll av lättvandaliserade stolpar (som man dessutom lättare smiter förbi än en människa). De enda som gynnas är Arriva, det tyskägda bolag som driver lokalbanorna, som tjänar hundratals miljoner på att säga upp sina konduktörer.

Framför allt slår detta mot konduktörerna själva, vilket vi som vänsterpartister är starkt kritiska mot. Man avvecklar inte så här lättvindigt en hel yrkesgrupp. Många av konduktörerna har arbetat ombord lokalbanorna i 30–40 år. Nu skickar man ut dem i arbetslöshet. Men till vilken nytta och till vilket pris?

Lisa Rasmussen, V 

ersättare i Stockholms läns landsting

Ramzi Ben Youssef, V

ersättare i arbets- och företagsnämnden Nacka