Efter vattenläckan: många kritiska mot dålig info

Värmdö Publicerad 11:12, 31 mars 2017

En ledning sprack – och tusentals Värmdöbor blev plötsligt utan vatten. Först flera timmar senare fick Värmdöborna information om det inträffade.
– Vi tittar på varför vi inte kom ut tidigare, säger Lars Öberg, chef för samhällsbyggnads- och tillväxtsektorn i Värmdö kommun.

På sociala medier var många kritiska till hur kommunen kommunicerade ut det inträffade. Först vid 07-08-tiden på torsdagsmorgonen gick information ut via kommunens sociala kanaler, och sms skickades ut till kommuninvånare.
– Uppenbarligen har man uppfattat att kommunikationen var svag, vi är medvetna om det. Vi ska titta på varför vi inte kom ut tidigare. Vi får ta ställning till om vi borde ha en jourtjänst som jobbar med kommunikation, säger Lars Öberg.

Med anledning av det här kommer Socialdemokraterna att lyfta frågan om hur krisorganisationen i Värmdö fungerar på kommunstyrelsens möte på onsdag.
– Det tar för lång tid för informationen att nå ut till medborgarna. Det var likadant senast när vattnet var förorenat. Då krävde vi nya rutiner och en sms-tjänst infördes, men många verkar inte ha fått informationen nu och den kom sent, säger oppositionsrådet Mikael Lindström, S.

  • Hanna Reinholdsson