FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Johannes Döpa...

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Söndag
24 juni 2018

Gunilla Grübb är nytillsatt senior advisor på Stockholm Fashion District och ansvarar som sådan för företagets utveckling. Vid fototillfället bär hon skandinavisk design, en svart klänning från BACK och ett armband från Georg Jensen, design Vivianna Torun Bülow-Hübe. ”Skorna behöver vi inte prata om. De köpte jag på Mallorca.”

Hon vässar Nackas modehubb

Näringsliv 11:25 | 01 oktober 2016

Inspirationen hämtade Stockholm Fashion District från New York, Paris och Milano – och på knappt två år har Nacka strand blivit Sveriges handelsplats för den välmående modebranschen. NVP träffade nyvärvade modedigniteten Gunilla Grübb, vars uppdrag är att få distriktet att utvecklas ytterligare.

Att Stockholm Fashion District varit en framgång har inte undgått NVP:s läsare. I februari i år fick vd:n Helena Waker motta priset som Årets Nackaprofil på Nacka Företagarträff med motiveringen att hon gjort ”Stockholm Fashion District och Nacka till ett nytt nav i Sveriges – och världens – modeindustri”.

Sedan dess har distriktet i Nacka strand expanderat till att sträcka sig över två byggnader om sammanlagt 14 000 kvadratmeter. Enligt modebranschens egna siffror jobbar omkring

56 000 människor i Sverige inom industrin, vilket gör den till landets största kreativa näring med en omsättning som 2014 låg på 264 miljarder kronor. Och det är till Nacka strand – och dess återkommande mässor – alla vägar bär, om du önskar få ut dina produkter på marknaden.

PR-bakgrund 
Men ambitionerna tar inte slut där. Stockholm Fashion District vill utvecklas ytterligare – och därför har Gunilla Grübb tillsats som senior advisor. Inom svenskt mode är hon ett välkänt namn och har tidigare arbetat som PR-ansvarig på Jus, ett press- och säljkontor som arbetar med svenska modedesigners. Efter det var hon under fem år ansvarig för Fashion week i Stockholm.

Varför fick du det här jobbet?
– Det ska du egentligen fråga Helena (Waker, vd) om, men jag antar att det har med min erfarenhet att göra. Jag kan branschen. Den här platsen bubblar av energi och kraft, och de behövde ytterligare ett huvud som arbetar med utvecklingen, säger Gunilla Grübb.

– Visionen är att vi ska vara Nordens ledande internationella affärsmötesplats för mode. Jag kommer vara med och hjälpa till att förverkliga allas vision och förhoppningsvis bidra med kreativa idéer och projekt med hjälp av min tidigare erfarenhet. Det kan handla om allt från små förändringar till utställningar och seminarier, säger Gunilla Grübb när vi träffas på hennes nya arbetsplats.

Står helst bakom
– Jag började den 15 augusti. Det har varit en intensiv tid. Direkt in i elden med studiebesök i Köpenhamn och sedan våra egna mässor.

Varför är det viktigt att ha en sådan här handelsplats?
– Vi är inspirerade av modemetropoler som New York, Paris och Milano som har starka handelsplatser för mode. Genom att erbjuda våra skickliga svenska designers och modeagenter en gemensam och kreativ miljö för marknadsföring ger vi dem – och svensk modenäring – en möjlighet att fortsätta utvecklas.

– Återväxten för svenskt mode är mycket viktig. Här kan också de nya unga designerna se hur handeln och mässor fungerar och kan själva vara en del av det. Även om det inte skapar direkta monetära affärer så ger det möjlighet till kontakter och erfarenhet inför en framtida karriär i branschen.

Många associerar mode med stundom extravaganta uttryckssätt. Men även om Gunilla Grübb är hemtam i svenska modebranschen är det uppenbart att hon helst betraktar catwalken, inte själv beträder den. När NVP exempelvis frågar om hon arbetat med något namn så känt att även en modevägrare skulle haja till, börjar hon efter viss tvekan nämna ett tidigare samarbete med Noomi Rapace innan hon avbryter sig.

– Det blir så platt och fånigt. Det känns obekvämt att tala om kändisar. Jag gillar att vara bakom, inte att själv synas.

Du är en slags svensk modes grå eminens?
– (Skratt.) Det låter bra!

Fast med tanke på att det är mode vi talar om kanske en mer tilltalande färg än grå ska användas i sammanhanget?
– Nej, jag gillar grått. Grått och svart har alltid funkat bra för mig.