Hälsa&Skönhet Publicerad 16:43, 12 september 2016 Uppdaterad 16:52, 12 september 2016

Bristen kan vara tid, smak eller självförtroende – men det är till Carolina Henning allt fler vänder sig. Efter sex år som personal shopper säger hon sig ha så mycket uppdrag att hon fått anställa egen personal.

Klädråd för 800 kronor i timmen

Carolina Henning är anlitad av olika köpcentrum och kan även bokas privat. Om du är medlem i Nacka Forums klubb är hennes tjänster avgiftsfria – förutsatt att du handlar varor för över 3 000 kronor (givetvis har andra köpcentrum liknande erbjudanden). Anlitar du henne privat kostar två timmar 1 600 kronor.

När garderoben hemma hyser ett innehåll som möts av beundran, bifall och djup vördnad – men endast när man oavsiktligt vandrar in på maskerad med cirkus-tema – vet man att det är dags att bege sig till närmaste klädaffär och uppdatera inventariet.
Men om man, likt NVP:s utsände, i dylika situationer tvingas tampas – inte bara för att begripa rådande modenormer – utan även mot ett midjemått som visserligen vittnar om livsaptit och vällevnad, men också har deprimerande effekter i fråga om storleksval – då kan det vara skönt att vända sig till expertisen.

”Korta och långa roligast”
Det är av bland annat den anledningen som sådana som Carolina Henning finns. I alla fall om vi koncentrerar oss till hennes yrkesroll. Hon är nämligen personal shopper, det vill säga hjälper kunder att välja kläder.
– Den vanligaste kunden är en småbarnsmamma som ska tillbaka till jobbet efter mammaledighet och som känner att hon tappat lite av stil och kropp och undrar vad hon passar i, säger Carolina Henning.
– Men jag möter alla sorters människor. Ofta handlar det om en nystart i livet. Ett nytt jobb eller en skilsmässa. Jag hjälper kunder som väger 150 kg, som sitter i rullstol, som har opererats för bröstcancer eller som känner att de är för långa eller för korta. De kunderna är oftast roligast. De blir så glada när man hittar kläder som passar perfekt.

Hur kommer det sig att du blev personal shopper?
– Jag är marknadsförare i grund och botten. När jag väntade mitt andra barn befann jag mig i ett skede där jag reflekterade över vad jag vill göra av mitt liv. Och jag ville inte tillbaka till min anställning. Däremot har jag alltid älskat kläder och jag tycker väldigt mycket om att prata med människor. Så jag brainstormade och kom fram till att jag måste ge personal shopper en chans.

Carolina Henning säger att hon alltid haft öga för kläder, att hon redan från unga år hjälpt familjemedlemmar och vänner att klä sig. Likväl var det ingen självklar framgångssaga att starta företag inom personal shopping, en yrkesutövning som inte var, och ännu inte är, etablerad i Sverige. Men redan nu – sex år efter starten – säger hon att hennes företag är så flitigt anlitat att hon anställt två personer som hjälper henne, och har ytterligare två extraresurser att kalla in när uppdragen blir för många.
– Jag vet inte ens vilka mina konkurrenter är. Vi har så fullt upp. Dagarna bokas direkt. Det som fick mitt företag att snabbt växa var när jag kontaktade Stockholms stora köpcentrum. De marknadsför mina tjänster via sina hemsidor och i medlemsbrev. Nacka Forum var min första samarbetspartner. Efter ett halvår insåg jag att jag skulle kunna leva på det här.

Hur arbetar du när du hjälper en kund?
– Först sätter vi oss i regel på ett fik där jag ställer frågor för att lära känna kunden. Vad de tycker är svårt att hitta, vilka märken de föredrar, hur deras garderob ser ut, hur mycket pengar de vill lägga ut. Samtidigt som de svarar gör jag upp en rutt i huvudet. Allting anpassas efter vilken person jag har framför mig.

”Inte svårt klä sig dyrt”
– Det är ju inte svårt att klä sig snyggt dyrt. Det är bara att gå in på Gucci och få en hel outfit. Men att ha en begränsad summa och kunna plocka byxorna här, toppen där och tröjan i en tredje butik, det kräver att man kan sortimentet, och det är det som är mitt jobb. Jag vet precis vilka butiker som har kampanjer. Min man brukar bli tokig på mig, för jag kan sitta hemma framför tv:n och se exakt vad folk har på sig och vad plaggen kostar. Det är som en dator som ständigt tuggar i huvudet. Oftast är det ju inte så att kunderna saknar smak, däremot har många ont om tid. De upplever att det är effektivast att anlita en personal shopper.

  • Ingemar Lundin