FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Emil, Emilia

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Onsdag
14 november 2018

Gustavo, Leandro, Birger och Diego åkte med ett av de sista tågen från Slussen i fredags. Judith Chavez – mamma till Gustavo, Leandro och Diego – befarar att det nu kommer att bli krångligare för familjen att ta sig till och från stan.

Tio år tills tågen når Slussen igen

Nacka 07:53 | 13 juni 2016

I fredags rullade de sista Saltsjöbanevagnarna in till Slussen. Det kan dröja ett decennium innan tågen anländer till perrongen nästa gång.

Nostalgitripp

Arriva, som driver trafiken på Saltsjöbanan, körde veterantåg den sista dagen man kunde åka till Slussen förra veckan. Tåget ersatte inga ordinarie tåg utan körde i luckor som fanns. Det trafikerade Saltsjöbanan fram till 1976, är byggt ungefär 1915 och står till vardags i Neglinge. 

Saltsjöbanan stängs av helt i sommar och till hösten blir Henriksdal ny slutstation. Ombyggnaderna av själva banan ska vara klar 2018, men det är först när Slussen byggts om som tågen kan köra ända in.

Det kommer att dröja längre – förmodligen fram till 2026. Det är fem år längre tid än man först gick ut med.
– Vi måste försöka begränsa den tiden så mycket det går. Vi behöver ha Henriksdal som slutstation medan Slussen byggs om, men också under tiden Danviksbron byggs om, men tio års avstängning är inte acceptabel, säger kommunstyrelsens ordförande i Nacka, Mats Gerdau, M.

Trappa kan bli slutstation
Stockholms stad, landstingets trafikförvaltning och Nacka utreder just nu om tågen kan köras närmare Slussen i ett tidigare skede, så att det blir gångavstånd till tunnelbanan.
Tomas Ramstedt är projektledare för Saltsjöbanan på landstingets trafikförvaltning.
– Vi har inga exakta datum för när Slussen är färdig än. Diskussioner förs om en Saltsjöbanestation, man har pratat om att köra fram till Lokattentrappan tidigare. Det kan bli ett provisorium, men det utreds fortfarande. Under hösten kanske vi vet mer.
– Att använda den gamla stationen vid Lokattstrappan kan vara bra under några år. Det skulle också spara pengar, för det är inte gratis att köra folk med buss mellan Henriksdal och Slussen, säger Mats Gerdau.

Bussar 25F, 25M, 26C och 26M ersätter Saltsjöbanan under sommaren.