FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Blenda, Beda

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Söndag
27 maj 2018

Stig Lindberg – han som gjorde allt

Kultur & Nöje 10:10 | 28 maj 2016

Stig Lindberg hade fyllt 100 år i år om han levat och både Porslinsmuseet och Gustavsbergs konsthall uppmärksammar formgivaren med var sin utställning. Arbetslust, humor och orädd kreativitet lyfts fram.

Stig Lindberg x 2



Stig Lindberg 100 visas på Porslinsmuseet t o m den 11 september.
Utställningen är tematiskt upplagd och omfattar 12 teman: Servisporslin, unikt konstgods, fajans, konstgodsserier, textil formgivning, grafisk formgivning, industriformgivning, emaljkonst, offentlig konst, bildkonst samt ”hemma hos” och ”kuriosa”.

Utställningen Karneval visas i Gustavsbergs konsthall t o m den 11 september.
De konstnärer och konsthantverkare som deltar är Karin Karinson, Haidar Mahdi, Joakim Ojanen, Matilda Haritz Svenson, Sara Söderberg, August Sörenson och Emelie Thornadtsson. Utställningsarkitekturen har gjorts av Kristoffer Sundin, Simon Klenell och Fredrik Paulsen under namnet Örnsbergsauktionen.

Bland Stig Lindbergs offentliga verk kan nämnas utsmyckningen av en hel korridor i Nacka sjukhus i Ektorp.

De två utställningarna har olika perspektiv på Stig Lindbergs skapande, som tog sin början på 30-talet och som fortsatte till hans död 1982. Porslinsmuseet visar en utställning med omkring 200 verk, ordnade utifrån tolv teman i hans formgivning. Konsthallen har låtit keramik–lektorn på Konstfack Sara Isaksson From bjuda in sju nutida konstnärer och konsthantverkare, som alla arbetar i Stig Lindbergs anda i dag.
Stig Lindbergs son Lars Due–holm-Lindberg arbetar med Stigs formgivning och har skapat en utställning som efter att ha visats i Gustavsberg turnerar vidare till London och till Japan, och sedan till Stig Lindbergs födelsestad Umeå.

Trots att Stig Lindberg arbetade i många sammanhang var det Gustavsberg som var platsen där han, hustrun Gunnel och deras tre barn bodde – bland annat gamla läkarvillan ”Gula gården” på Värmdögatan  – och efter sin död begravdes han på Ingarö kyrkogård. Lars Dueholm-Lindberg minns hur Stig formgav utsmyckningar i staden – en emaljfigur i hatt till matsalen på Ekedalsskolan och en Blomkula till

Blomkulans förskola i Farstaviken. Båda finns med i utställningen.
Porslinsmueets chef Kjell Lööw konstaterar att Stig Lindberg under sin levnad sågs som både en superstjärna och en stilikon under flera decennier.

Mångfald som tilltalar
– Att han tilltalade så många och fortsätter att tilltala många beror nog på mångfalden. Alla kan hitta något man tycker om. Från 30-talet till 80-talet följde han och hans stil med sin tid och han var ofta en trendsättare, säger Lars
Dueholm-Lindberg.

Mångfalden speglas i utställningen. Böckerna om Krakel Spektakel och andra som Stig Lindberg illutrerade åt Lennart Hellsing finns där, liksom speglar, tryckta gardiner, sparbössor, citruspressar, bestick, radioapparater, en utegrill i emalj, tv-apparater och ett schackbräde. Bland de många serviserna har ett 20-tal valts ut och bland konstgodset finns verk från 1939 och framåt. En vägg ägnas åt grafiska verk och förlagor, och i ett hörn har en möbelgrupp från hemmet i Gustavsberg återskapats.

– Att han kunde skapa så mycket berodde på att han aldrig var ledig. Han var en arbetsnarkoman. Gunnel var sjuk och tvingades bli hemmafru, men i och med det skapade hon det perfekta hemmet, som många tidningar gjorde reportage om. Det kom busslaster med folk som åkte förbi huset bara för att se hemmet genom fönstren. Hemmet var ett show room, säger Lars Dueholm-Lindberg.

Också på övervåningen i museet är utställningen om Stig Lindberg och 1900-talet ny. Den sätter in honom i ett större sammanhang. Där kan man läsa att han ledde arbetet på fabriken på många sätt, och satte  sitt namn också på sådant han inte skapat själv. Till exempel ritades Berså-mönstret av Stig Lindbergs assistent Krister Karlmark.

Humor och mod
I Gula byggningen har Sara Isaksson From utgått från tre saker när hon valt ut konstnärer och konsthantverkare som arbetar i keramik i Stig Lindbergs anda i dag: humorn, modet och arbetslusten.

– Det är sju intensiva och produktiva konstnärsskap. Namnet på utställningen – ”Karneval” – har vi tagit från en av Stig Lindbergs serviser. Också andra av hans namn signalerar fest, partaj och party och de här konstnärerna är inte rädda för att vara lättillgängliga.

Inte alla verk signalerar det som samma omedelbara sätt, som August Sörensons ljudligt suckande, och omplåstrade, stubbe. Men den och den otåligt trampande keramikfot, som kan fås att röra sig om man stoppar i en femkrona, utstrålar samtidigt just humor. Han arbetar i en ateljé i Gustavsberg och det gör också Emelie Thornadtsson, som skapat en platsspecifik, prickig korridor, fylld med keramik i samma mönster.

Hon har kanske ytterligare en sak gemensam med Stig Lindberg, tror Sara Isaksson From:

– Hon gör allt via Instagram, visar sina verk, kommunicerar, får feedback och säljer. Stig Lindberg hade nog varit en intensiv instagrammare om han levat i dag.