FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Vincent, Viktor

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Tisdag
22 januari 2019

Jenny Frejing (ARKIV)

Keolis: Slussen snart full

Nacka/Värmdö 08:30 | 14 april 2014 Mantrat från politikerna har hela tiden varit att kollektivtrafiken inte ska påverkas av arbetet med Slussen. Men om ingen lösning är på plats så snabbt som möjligt väntar buss­kaos för Nacka– och Värmdöborna.
– Det är bekymmersamt. Man pratar hela tiden om att man måste in med fler bussar i bussterminalen vid Slussen, men det finns inte plats – det är fullt, säger Mikael Mastberg, trafikplanerare på Keolis, som driver busstrafiken i Nacka och Värmdö.

Totalt är det enligt Mikael Mastberg dagligen drygt 1100 ankomster och lika mångar avgångar från Slussen. I rusningen lämnar tre bussar i minuten terminalen, och lika många ankommer.
– Resenärerna får ofta sitta och vänta både på Stadsgården och inne i terminalen i fem minuter, ibland upp till tio minuter, innan bussarna kan få plats att vända och släppa av, säger han.

Mikael Mastberg tog själv upp frågan vid förra veckans stormöte om Slussen i Nacka konferenscenter, men den fick aldrig något fäste i diskussionen
Matarbuss sista biten

Än större blir problemen, menar Mikael Mastberg, när bygget av Slussen drar igång och Saltsjöbanans slutstation blir Henriksdal. Resenärerna ska då ta matarbuss sista biten, med ytterligare tryck i terminalen som följd.

Redan idag är trafiken från Nacka och Värmdö väldigt sårbar för störningar. När trycket i Södra länken blir för högt stängs nerfarten från 222:an inte sällan av, och bilarna får köra över Danviks­tull och Stadsgården istället
–  Det räcker om det regnar en morgon så tar många bilen istället för bussen och så täpper det till, säger Mikael Mastberg.

”Varit trångt länge”
Som de flesta vet vid det här laget revs planerna på en ny bussterminal inne i Katarinaberget nyligen upp.

I nuläget finns det inga konkreta uppgifter om när en ny detaljplan för en busslösning kan vara klar.
– När allting nu knuffats på framtiden vet vi inte hur vi ska överleva med en fortsatt årlig ökningstakt på cirka sju bussar dagligen, säger Mikael Mastberg.

SL har inte hört att Slussenterminalen skulle befinna sig nära en maxgräns.
–  Men trångt har det varit länge och det pågår ju även arbeten på Stadsgårdsleden som påverkar, säger Jesper Pettersson, pressinformatör på SL.