FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Pia

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Fredag
22 februari 2019

Jenny Frejing

Båtar får nytt liv med kunskap från 300-talet

Värmdö 10:20 | 09 april 2014 I ett plåtskjul i ett industriområde arbetar ett gäng båtbyggare med att bygga nya träbåtar med gamla metoder. Just nu pågår bygget av en livbåt med hjälp av mer än 1 700 år gammal båtbyggarkonst.
Högt uppe i den 18 meter långa båthallen står en trämodell av lastfartyget Hectors livbåt från 1889. Livbåten följde med när Hector förliste vid Landsort men blev så småningom en fritidsbåt. På en resa i södra Sverige hittades hon av Anders Annell och Henrik Johnson.
– Vi köpte henne av mark­ägaren, berättar Anders Annell.

Anders Annell är en av nordens främsta och mest ansedda träbåtbyggare. Till skillnad från många andra i branschen sysslar Anders Annell inte bara med renovering och underhåll av gamla träbåtar. Utan han bygger också nya med gamla metoder, bland annat en Hommeka (en ålfiskebåt), en Skärgårdssnipa och en Storsnipa.
Byggteknik från 300-talet

Han arbetar enbart med traditionella hantverksmetoder och utvecklar också nya tekniker inom båtbyggeri. Bland annat har han utvecklat en teknik för klinkbyggda båtar, en metod med rötter i 300-talet, som växt fram efter 20 års renoverande och nybyggande av träbåtar.
– Jag trodde jag var ensam om det, fram tills jag såg en fantastiskt fin modell av Nydamskeppet, en båt från 300-talet, som fanns på Sjöhistoriska museet. Då blev jag först skitsur, men sen jätteglad och fick rysningar. Det måste ju ha funnits en annan människa som tänker precis som jag som levde för så länge sedan. Liknande metoder används i de Gotländska kyrkorna.
– Jag bygger båtar som en fackverkskonstruktör kan man säga.

Men livbåten är inte det enda projekt som han har. Elinbåten, en klinkbyggd roddbåt, har också väckt uppmärksamhet. När den världskända fotografen Hans Gedda såg den i Anders verkstad sa han att ”en så´n ska jag ha”. Det tog 330 timmar att bygga henne. I fjol sjösattes Elinbåten.

”Hon måste vara vacker”
– Det var en konstruktion jag gjort efter en förlaga från 1880. Typen användes som arbets- och taxibåtar i amerikanska hamnar. De var starka och stabila, och förfinades mycket i metoder och form med tiden, säger Anders Annell.
– Jag har arbetat mycket med hennes form, det måste vara vackert.

Intresset för att bygga båtar har funnits sedan han var liten. Fascinationen för materialet är påtaglig.
– Jag byggde min första båt när jag var tolv, en isjakt. Men jag har alltid drivit runt i båtar. I början så byggde jag flottar som jag låg och flöt i. Det är väl något tvångsmässigt i det hela.

Hans fascination för materialet trä är påtaglig. Han arbetar i furu, ek, ask, douglasgran, iroko och päronrot.
– Det tar längre tid att arbeta med trä. Och det är ett ständigt jagade efter rätt sorts trä hela tiden. Eken är hård men lättböjd, furun skön att hyvla i, päronroten är så vacker.
Första båten – en kryssare

Han började plugga på KTH och arbetade som fotograf en tid. Men han tröttnade på studierna och började reparera en skärgårdskryssare, Ramona, en SK22:a. Och började så småningom på den numer nedlagda båtbyggarskolan på Ingmarsö.

Idag driver han Annells Båtbyggeri, sedan 20 år, med en anställd, sig själv, och två till tolv inhyrda båtbyggare, alla med specialistkunskaper.
– Ibland har vi väldigt stora projekt, som ångbåten Saltsjön. Då skulle vi göra en halv ångbåtsinredning på tio veckor. Och då måste jag hyra in andra båtbyggare och specialister, jag hade två möbelsnickare också. Men att vara möbelsnickare och båtbyggare är två helt olika yrken, jag fick peka med det krokiga fingret för att de skulle förstå.

Han tror att framtiden för träbåtar är ganska ljus. Om ett år hoppas han kunna påbörja bygget av en 19 fots Cutter, en konstruktion från Nova Scotia.
– Träbåten håller längre än plastbåtar, är alltid modern och åldras vackert. Jag tror också många längtar efter det unika och äkta. Intresset att äga en träbåt har också blivit större i takt med att många inser att underhållet inte är så krävande på en nybyggd båt. Träbåtar har nog blivit mycket av en högstatusbåt, fast den inte behöver kosta så mycket.