Mats Gerdau om t-banan: "Historiskt åtagande för Nacka"

Nacka Uppdaterad 07:0511 november 2013
Staten, Stockholms läns landsting och Nacka kommun är överens om att bygga ut blå linje till Nacka. Den utbyggda linjen kan öppna 2025 och ska gå mellan Nacka Forum och Barkarby station. Nacka kommun ska betala 850 miljoner kronor för utbyggnaden.
De nya stationer som planeras är Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka forum. Den nya linjen får  sin andra slutstation vid Barkarby station.

Tillsammans med en ny tunnelbanelinje till Arenastaden i Solna och en koppling mellan Gullmarsplan och den nya stationen Sofia på Södermalm ska satsningen komma att kosta 25,7 miljarder kronor.

Nacka kommun ska betala 850 miljoner kronor för utbyggnaden. Pengarna ska i huvudsak komma från de markägare och byggföretag som kommer att dra fördel av utbyggnaden, genom att de får bygga i anslutning till stationerna och genom att mark- och fastighetsvärden ökar.

Nackalinjens kostnad på 6,7 miljarder ska i övrigt finansieras med 3 350 miljoner från trängselavgifter (bland annat på Essingeleden), 1 750 miljoner från staten, 600 miljoner från Stockholms stad och 150 miljoner från landstinget.

Landstinget kommer dock att ta hela kostnaden för fordon och depåer på 6,2 miljarder kronor.

"Hög insats för Nacka"

Att kommunerna står för omkring en femtedel av de totala kostnaderna,tycker Catharina Håkansson Boman, en av regeringens förhandlingspersoner, är naturligt.
– Vi har talat med kommunerna och gjort dem medvetna om den markvärdesstegring som kommer att följa av tunnelbaneutbyggnaden. Det gör att de kan bidra mer.

De 850 miljoner som Nacka bidrar med är en hög nivå, men nödvändig, säger förhandlingspersonen HG Wessberg.
– Det är den kommunala finansieringen som gör det här till ett genombrott för den här typen av förhandlingar, att kommunerna, landstinget och staten gör detta gemensamt. Utan kommunernas bidrag hade det här inte blivit av.

Nackadel byggs sist

Utbyggnaden ska enligt regeringens förhandlingspersoner påbörjas senast 2016 och nya delar av tunnelbanan ska börja trafikeras 2020. Nackautbyggnaden kommer dock inte att starta förrän 2018 och vara klar först 2025.

– Det är den längsta utbyggnaden och den kommer att ta mest tid att projektera, därför kommer den senare än de andra, säger Catharina Håkansson Boman.

Ett villkor för utbyggnaden är att 78 000 nya bostäder ska byggas i Stockholm, Nacka, Järfälla och Solna. Omkring 13 500 ska byggas i Nacka – 800 per år – och 2 000 i Hammarby Sjöstad.

Kommunstyrelsens ordförande i Nacka, Mats Gerdau, M, är nöjd med uppgörelsen, som innebär den största satsningen för Nacka sedan Saltsjöbanan byggdes.

– Det här är det största åtagandet för Nacka kommun i historien, med de bostader vi utlovar och kostnaderna för utbyggnaden.


Station också i Saltsjö Järla
Den största delen av tunnelbanesatsningen ligger i Nacka, som får tre stationer. Tidigare har frågetecken satts för om en station i Saltsjö Järla är rimlig, men nu finns den med i uppgörelsen.

– Stationen i Saltsjö Järla var borta ur förhandlingen ett tag, men det är naturligt att sådana saker förändras under resans gång. Nu har man landat i att den stationen är mycket värd och kommer att göra nytta, säger Stockholmsförhandlingens utredningssekreterare Sven-Åke Eriksson.

– Ner mot sjön kommer vi inte att kunna bygga så mycket, men åt andra hållet, vid brandstationen, däckfirman och upp mot Forum finns det möjligheter att göra något, säger Mats Gerdau.

Även om en principöverenskommelse nu träffats återstår många detaljer att diskutera. Ett första förslag ska vara färdigt till årsskiftet och ett slutförslag i slutet av 2014.