Så får du fart på hela familjen

Sally och Hedvig på ur-och-skur-förskolan Blåbäret har inga problem med sin vardagsmotion. Men det är inte lia enkelt för alla föräldrar. FOTO: JENNY FREJING
Nacka Uppdaterad 09:5228 augusti 2013
10 000 dagliga steg är en enkel match för barnen på ur-och-skur-förskolan Blåbäret. Men för föräldrar är det inte lika enkelt.
– Det som var bra förr var att man rörde sig i vardagen, säger förskolechefen Niklas Quick.
Hedvig, Sally, Viktor och de andra står på led i skogen intill ur-och-skur-förskolan Blåbäret i Hästhagen. De turas om att rusa upp på en sten. Därefter hoppar de ner.

Gården är en del av Nackareservatet, och såväl barn som personal på förskolan kan räkna med att tillgodogöra sig de rekommenderade 10 000 stegen även denna dag.
Niklas Quick är förskolechef sedan 18 år tillbaka.

Han har noterat att andra vuxna inte riktigt rör sig helt naturligt en vanlig dag.

– I extremfallet tar man bilen till jobbet, tar hissen till kontoret, tar bilen hem. Sedan så åker man till gymmet och tränar stenhårt, jag är inte säker på att det är så bra.

När träning var överflödigt

På förskolan får barnen röra sig hela dagarna, men få föräldrar har möjlighet att gå i skogen på dagtid. 

– Jag har läst att vi i Sverige tränar en hel del, men att det ändå inte gett befolkningen bättre hälsa. Det som var bra förr var att man rörde sig i vardagen.

Han tar som ett exempel forskaren Dan Buettners studier av samhällen där människor lever och håller hälsan längst. Gemensamt för dem är att man där åt lagom, rörde sig varje dag, hade socialt umgänge och hade en meningsfull vardag.

– Ingen tränade. Ingen! Det fanns inte träning i de här samhällena.

Den egna förskolan tror han har stor inverkan på barnen så länge de går kvar. Men när skolan börjar finns datorn och skärmarna där som ett hot. Då är det mycket upp till barnet och föräldrarna att fortsätta röra på sig.

Vardagsmotion

Han har flera tips på hur man som förälder kan få familjen att röra sig mer.

– Man kan cykla ihop kortare sträckor, promenera till förskolan, åka kollektivt för att åtminstone promenera till bussen. Och så tycker jag att man ska börja ta sig ut i naturen med barnen, och klättra i berg och träd.

Det behöver inte vara så svårt, betonar han.

– Mina egna bästa natur-upplevelser som barn var när jag sprang i skogen med mina kompisar, och när jag gick på Sörmlandsleden med pappa. Man behöver inte åka till Naturkompaniet och köpa en massa kläder innan.

En som håller med är Peter Kallio, som just lämnat av sin dotter på förskolan.

– Att barnen rör sig här är klart viktigt. Samhället har ju förändrats en del sedan jag var själv var liten. Då rörde man sig hela tiden och sportade. Nu blir det lätt att man sitter inne.
Ungdomar promenerar mest – kvinnor bättre än män
• Ungdomar 11-15 år promenerar mest i samhället. Promenader svarar för 40 procent av deras förflyttningar.
• Gång är det vanligaste sättet att förflytta sig korta avstånd, upp till två kilometer. Det motsvarar 25-30 minuters gångtid.
• Kvinnor går mer än män, och man går i snitt mer i stadsmiljö än i villaförorter. Närhet till service är en viktig faktor här.
• 150 minuter i veckan av måttligt intensiv fysisk aktivitet, som en rask promenad, minskar risken för hjärtsjukdomar, högt blodtryck, stroke, typ-2-diabetes, metabola syndromet, cancer i bröst- och ändtarm samt depression.

Källa: Fotgängarnas förening, Socialstyrelsen, The Economist.

Tips till orörliga föräldrar:

• Använd en stegräknare, för att få koll på hur mycket du går. 10 000 steg per dag är rekommenderat. För dig som har med dig mobilen överallt kan appen ”Moves” vara ett alternativ, som automatiskt kartlägger hur mycket du rör dig.
• Gå omvägar till fots och gör rutin av det, på så sätt får du nyttig bonusrörelse.
• Om du jobbar på kontor: gå naturliga småpromenader inomhus så att du inte sitter stilla hela tiden. Ett alternativ kan vara att ha ett höj- och sänkbart skrivbord.