FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Johanna

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Lördag
21 juli 2018

'Spårväg i innerstan eller t-bana i Nacka?'

Debatt 08:41 | 20 maj 2013 Vi vill satsa på tunnelbanan. Och inte bara i Nacka.
Det skriver ledande socialdemokrater om framtidens kollektivtrafik i Stockholmsregionen.
Vi läser till vår förvåning att Mats Gerdau, M, på denna debattplats verkar tro att Socialdemokraterna nedprioriterat tunnelbanan till Nacka. Inget kunde vara mer felaktigt. Vi har i flera år drivit på för en förstudie och snabb utbyggnad, men har fram till för ett år sedan konsekvent röstats ned av Landstingsmoderaterna. Nu när en förstudie äntligen påbörjats fortsätter vi att driva på för att en utbyggnad ska kunna ske så fort som möjligt.

Det enda bevis som Gerdau, M, för fram för sin tes om att Socialdemokraterna svängt, är att vi utöver Nacka även har andra förslag på utbyggnader. Vi tror till skillnad från Moderaterna inte att en utbyggnad till Nacka är tillräcklig för att klara framtidens transporter. Stockholm växer så det knakar och tunnelbanan är redan knökfull i rusningstid. Vi har därför föreslagit även andra utbyggnader.

Parallellt med planeringen av tunnelbanan till Nacka vill vi även bygga ut tunnelbanan till Nya Karolinska sjukhuset och Hagastaden. Det finns redan konkreta planer framme och vi har full finansiering i vår budget. Moderaterna har länge stoppat utbyggnaden och förordar istället en spårväg med hög prislapp men med otillräcklig kapacitet.
Vi vill även undersöka möjligheten att förlänga tunnelbanan till Barkarby och Täby men vi inser också behovet av att titta på helt nya linjer som kan avlasta den besvärande trängseln i de centrala delarna av tunnelbanenätet. Vi har t.ex. föreslagit en helt ny lila linje från söder till norr som binder ihop Liljeholmen och Fridhemsplan.
Dessa förslag har välkomnats av alla de som länge kämpat för utbyggd tunnelbana. Givetvis tvingas även vi att prioritera mellan olika satsningar. Tunnelbana till Hagastaden och Nacka är prioritet ett.

Gerdau borde snarare vara orolig över de prioriteringar hans partivänner i landstinget gör. Häromdagen presenterade det moderata trafiklandstingsrådet återigen planer på ett spårvägnät som begränsas till innerstaden och som av trafik-experter bedömts kosta 40 miljarder men knappt ge några nya resenärer. Skulle de planerna realiseras skulle det inte finnas resurser kvar för utbyggd tunnelbana.

Vår region står inför stora utmaningar. En snabb befolkningstillväxt och växande bostadsbrist måste mötas med utbyggd tunnelbana, nya bostäder och annan infrastruktur. Det kräver ett modigt politiskt ledarskap som vågar prioritera, söker samförstånd över blockgränserna och som låter bli att uppenbart missförstå andra partiers intentioner.

Helene Hellmark Knutsson

oppositionslandstingsråd, S

Khashayar Farmanbar

oppositionsråd Nacka, S