Elfärja på väg till Nacka

Så här kan det se ut nästa sommar om elfärjan från Nacka sjösätts. FOTO: illustration: Ecoresan
Nacka Uppdaterad 13:1213 maj 2013
Nästa sommar ska ett eldrivet passagerarfartyg trafikera Stockholm. Sannolikt kommer pilotprojektet att beröra Nacka – och själva fartyget kan levereras av ett Värmdöföretag.
Det är den borgerliga alliansen i landstinget som öronmärkt tio miljoner kronor till driften av färjan. Satsningen presenterades när budgeten för 2014 lades fram i förra veckan.

Även om inga beslut är fattade är sannolikheten stor att den eldrivna färjan kommer att placeras i Nackas farvatten. Endera som en del av den redan existerande Sjö­vägen, eller som ett komplement inför den kommande ombyggnaden av Slussen.

– Mycket talar för en rutt som har med Slussen eller Nacka, att göra, säger Gustaf Aranander, pressekreterare hos landstingsrådet Gustav Andersson, C.

Startskottet till satsningen var när Värmdöföretaget Ecoresan visade upp sin modell av en elfärja för Centerns landstingspolitiker. Den färjan har en kapacitet på 175 passagerare och har en maxhastighet på tolv knop.

Enligt företagets vd Liza Eriksson beror båtens räck­vidd på ruttens längd, antal stopp och isläget. En generator finns som förstärkning.

– Men det skulle exempelvis utan problem gå att köra den på Sjövägen, säger hon.
I drift nästa sommar

Vilken samarbetspartner landstinget kommer att välja är ännu inte bestämt. En inte alltför vild gissning är att Ecoresan ligger bra till, då ett beslut brådskar eftersom båten ännu inte existerar. Nästa sommar ska den vara i trafik.

– Förhandlingar pågår, mer kan jag inte säga eftersom det är ett känsligt läge, säger Liza Eriksson.

Ser stor potential i det

Oavsett ser hon inte att deras verksamhet ska stanna vid ett pilotprojekt, inte ens om landstinget väljer en annan partner.

– Målet är att visa upp den här lösningen och sedan driva den på kommersiell basis. Och vi har en plan B som jag inte kan redogöra för.

Projektet har även fått Värmdöcenterns Hans Lindqvist att hoppas på att något händer kring pendelbåtstrafiken till Värmdö. I ett första skede tycker han att Värmdö ska markera sitt intresse för elfärjor.

Samtidigt tror han pengarna till elfärjan kan aktualisera en satsning på båttrafik till Värmdö, även om det inte blir med eldrift.

– Jag tror den möjligheten är ganska god. Alla vet hur det kommer att se ut de kommande sex, åtta åren när Slussen byggs om.