FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Alexander, Al...

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Onsdag
12 december 2018

Lefteris Pitarakis/scanpix

MP: Bygg linbana till Lidingö

Nacka 13:12 | 22 oktober 2012 Bygg linbana i Nacka för att avlasta vägar och nuvarande kollektivtrafik – och för att förbinda nya områden med varandra.
Det föreslår Miljöpartiet.
Så tänker sig MP linbanan
Partiet föreslår två olika sträckningar. En ska gå från Nacka Forum via Nacka strand, Kvarnholmen, Henriksdal, Sickla, Hammarbyhöjden och Hästhagen, och sedan tillbaka till Nacka Forum. Den andra ska gå från Fisksätra till Brevik på Lidingö, via Tollare, Kocktorp, Orminge, Myrsjöskolan, Kummelberget och Telegrafberget. Linbanan ska kunna gå i 30 kilometer i timmen i treminuterstrafik, och varje gondol ska rymma 35 resenärer.
Idén har växt fram under flera år hos Mats Marnell, MP, ledamot i Nackas miljö- och stadsbyggnadsnämnd. Nu, mitt under diskussionerna om tunnelbana till Nacka, nya brobyggen och nya bilvägar, lanserar han och partiet sitt förslag om kollektivtrafik med linbana på två sträckningar i kommunen.

Mats Marnell radar upp de fördelar han ser: Banorna går relativt snabbt att bygga, de är energieffektiva, kan svälja många resenärer och kostar jämförelsevis lite – två till tre miljarder, enligt beräkningarna.

Spännande rutt
– På kort tid kan vi få en högre kapacitet i hela systemet. Resandet måste inte gå via Slussen, utan kan fördelas ut på många trafikslag, till exempel Saltsjöbanan, Lidingöbanan och gröna linjens tunnelbana, säger Mats Marnell.

Han framhåller även en annan effekt:

– Sträckningen mellan Fisksätra och Lidingö via Orminge är mest spännande, inte minst för integrationen. Människor i dessa befolkningstäta områden ges större möjlighet att färdas över det nuvarande trafiknätet.

Hur ska ni gå till väga för att det här ska genomföras?
– Vi släpper den här idén nu, så att vi får igång debatten. Sedan får vi se om vi kan gå ihop med andra partier och knåpa ihop ett gemensamt förslag.

Kan linbanan verkligen gå över vattnet till Lidingö, med tanke på Finlandsfärjorna?
– Färjorna behöver en fri höjd på 54 meter. Om linbanan går från Telegrafberget hamnar den så högt från början att det räcker med en 60-metersstolpe på ett grund utanför Brevik, för att sträcka över sundet. Det blir en brant nedgång till Lidingö, men det ska inte vara något problem.

Om det nu är så bra med linbanor, varför har det inte byggts någon i Stockholm?
– En invändning handlar om driftsäkerheten. Men det är ogrundat, med tanke på att linbanor är vanliga i extrema, alpina miljöer. En annan invändning handlar om det visuella. Det kan vara känsligt att dra banan vid villatomter, även om det bara rör sig om stolpar och vajrar. Därför har jag försökt hålla mig till existerande ledningsgator i förslaget, säger Mats Marnell och fortsätter:

– Det kan också handla om att folk är ovana vid trafikslaget. Trafikfrågor får ofta traditionella lösningar. Man bygger en väg för att folk ska ta sig fram. Men linbanor kommer stort i hela världen. London har byggt en, liksom Portland och Rio de Janeiro.