FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Matteus

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Fredag
21 september 2018

Jenny Frejing

Nätverken växer på promenaden

Näringsliv 09:02 | 02 februari 2012 Ett affärsmöte måste inte ske över kaffe och bullar, och nätverkande behöver inte kombineras med snittar och bubbel. Nu har fenomenet Walk and talk nått både Nacka och Värmdö.
NVP var med under premiärpromenaden i Gustavsberg.
Walk and talk
• Nätverkspromenaderna startades 2010 av föreläsaren Sophia Sundberg.
• I dag finns lokala grupper på 29 ställen i Sverige.
• I både Nacka och Värmdö anordnas numera promenader regelbundet.
• Mer information finns på ypsilon.nu/walk-and-talk och på promenadgruppernas Facebooksidor.
– Det som fick mig att nappa var att jag är trött på att nätverkande alltid ska ske över intag av föda. Det händer mer i huvudet när man tänker samtidigt som man rör på sig, säger Klara Kviberg.

Hon jobbar som process- och projektledare, och är en av fyra ambassadörer för nätverkspromenaderna i Värmdö.

Efter att hon sett Walk and talks grundare Sophia Sundberg prata om sin idé på Frukostakademin Nacka Värmdö, kände hon att det var dags att dra igång något på hemmaplan.

– Jag brinner för hälsa. Det är en viktig fråga för stressade småföretagare. Det här är ett perfekt tillfälle att nätverka och samtidigt få sin dagsmotion, säger Agneta Kling, som också är ambassadör.

Till den första promenaden dyker ett tiotal personer från vitt skilda branscher upp. En är på gång att starta ett företag, en annan jobbar med tv-produktion och ett par jobbar på redovisningsbyrå.

Nya infallsvinklar
Medan gruppen travar iväg längs vattnet, är samtalsämnena lika varierande som deltagarnas bakgrund. Det är också en av poängerna.

– Man träffar människor som man aldrig skulle träffa annars. Blandningen gör att man får nya infallsvinklar, säger Klara Kviberg.

Under promenaden delas deltagarna upp två och två, och efter tio minuter ska de byta samtalspartner. Avsikten är inte att hitta kunder och sälja, poängterar Klara Kviberg.

– Det här är till för alla som vill utveckla sitt nätverk, men det handlar inte om att kränga på andra en massa saker. Syftet är snarare att tänka långsiktigt, att hjälpa varandra att komma i kontakt med våra respektive nätverk och att vara nyfiken, säger hon.

– Man kan vara öppen med att man behöver en lokal eller en sponsor, eller att man söker en affärspartner, tillägger Kerstin Thörn från Värmdö företagarförening, ytterligare en av ambassadörerna.

Tanken är att promenaderna hädanefter ska äga rum varje torsdag mellan halv tolv och halv två, med Bistro Gustavsberg som utgångspunkt. Varje timslång promenadrunda avslutas med gemensam lunch.