FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Allan, Glenn

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Måndag
22 april 2019

Elisabeth Ubbe

Skrämmande nära verkligheten

Kultur & Nöje 14:55 | 27 april 2011 Thomas Kanger är journalisten som halkade in i deckarvärlden. Men trots att han gått över till det skönlitterära skrivandet är verkligheten fortfarande nära. Ibland skrämmande nära. Ett av deckarmorden har skett i verkligheten.
Läser gärna mer Graham Greene
Namn: Thomas Kanger
Bor: Nacka
Yrke: Journalist, författare, har även gjort dokumentären Stulen barndom för SVT, som kan leda till att 5000 barn- och fosterhemsplacerade får återupprättning av staten.
Familj: Hustrun Hong Vu, doktorand vid ett universitet i London. Tre vuxna barn, och barnbarn.
Aktuell: 7:e deckaren, Drakens år
Skulle vilja läsa mer av:
Graham Green
Favoritplats i Nacka: Skogen i Nackareservatet
På tio år har det blivit totalt sju deckare. Den senaste, Drakens år, kom ut i mars. Men att Thomas Kanger, som i grunden är journalist, blev författare är en slump. 
Det var under ett jobb som journalist han fastnade för ett fall som skulle bli hans första deckare. Från början var tanken att det skulle bli en reportagebok, men eftersom huvudpersonen, i ett mordbrand- och justitiemordsfall, inte ville ställa upp på en intervju föddes tanken på en deckare.

På liknande sätt kom även deckare nummer två och tre till. I den tredje, Den döda vinkeln, kommer han som journalist ett gäng flykting­smugglare från öst på spåren. När Thomas Kanger polislikt snokat runt ett tag, bland annat med resor till Moskva och Baltikum, lämnar han ifrån sig allt han kommit över till en utredare på polisen, och skriver själv en roman med fallet som grund.

– Det är fördelen att jobba som journalist. Man får se mycket man aldrig skulle få se annars. Det är det enda jobb där man ena dagen kan intervjua presidenten, för att andra dagen träffa en hemlös, säger Thomas Kanger.

Mordet skedde verkligen

Att han rör sig nära verkligheten även i sitt skönlitterära skrivande visade sig tydligt i hans andra deckare, Sjung som en fågel, där han skriver om mordet på en S-politiker i Västerås.

Politikern är i boken 65 år gammal, före detta Aseaanställd, aktiv i fackföreningen Metall, och skild sedan 1977. Ett halvår efter att boken släpps sker ett slående likt mord i Västerås.

Alla ovan nämnda detaljer, förutom att åldern skiljer på ett år, passar in på kommunalrådet Pär Axelsson som hittas död av sitt barn, precis som i boken.

– Det var exakt likadant, och polisen utredde till och med motivet som mördaren i boken hade, säger Thomas Kanger.

Fallet är ännu olöst, och polisen har gjort mer än 600 förhör kring mordet.
I hans fjärde deckare byter han spår. I Söndagsmannen släpper han taget om de verklighetsbundna berättelserna och släpper fantasin fri. Boken blir också hans hittills bäst säljande, med över 50 000 sålda exemplar bara i Tyskland.

Gamla takter sitter i

Men trots att berättelserna i hans fyra senaste böcker är påhittade finns journalisten i Thomas Kanger kvar. Han arbetar mer som grävande journalist än som stillasittande författare. När han ska skriva om ett sjukhus i Saigon på 1970-talet åker han dit.
Frågar de boende i området kring sjukhuset om vilken färg byggnaden hade då, vad åt man? har det skett några andra viktiga förändringar sedan dess, har gatan samma namn?

Jobbat med Kalla fakta
– Säkert spelar det ingen roll för läsaren vad en gata i Saigon heter. Men jag tror att läsarna märker om författaren är hemmastadd eller inte i det han skriver om, säger Thomas Kanger.

Tidigare har han jobbat på Kalla fakta, gjort dokumentären Stulen barndom för SVT:s Dokument inifrån, och skrivit Mordet på Olof Palme: utredning på villospår. Den senare fick han Vilhelm Moberg-stipendiet för. Ett stipendium som tidigare delats ut till bland andra Jan Myrdal och Jan Guillou. Dokumentären Stulen barndom har lett till att drygt 5 000 svenskar som blivit illa behandlade på barn- och fosterhem fått upprättelse av staten. 

Han säger att det är viktigt att det han gör betyder något för hans läsare. Vare sig det gäller det journalistiska eller det skönlitterära. Men att en tydlig skillnad är formen.

– Att skriva deckare är som att spela blues. Man spelar på tre ackord, precis som i blues: vem är mördaren, varför skedde det, och hur gick det till. Det är ett fast format, men inom ramen för det kan man göra vad som helst, säger han.