FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Henrik

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Lördag
19 januari 2019

Ryno Quantz

”Stanna aldrig vid övergångsställen”

Bil & Trafik 07:01 | 13 november 2007 Att aldrig stanna vid övergångsställen är en av de lärdomar som Jeanette Jedbäck på Nacka trafikpedagoger ger i kurserna i sparsam körning. Men det handlar inte om att strunta i väjningsplikten.
Kunskaper som kan spara tusenlappar
En kurs i "ecodriving", för den som redan har körkort är fyra timmar lång hos de anordnare som är anslutna till STR.

– Då får man köra en sträcka på ungefär 4,5 kilometer på det sätt man normalt kör. Sen har vi en teorilektion i grupp och efter att ha åkt med när jag kör samma sträcka på ett bränslesnålt sätt får man själv köra samma bana igen, säger Jeanette Jedbäck.

Priset för kursen ligger hos STR:s trafikskolor på omkring 1600 kronor plus moms. Den som lär sig spara bränsle och som till exempel klarar sig på 900 liter istället för 1 000 sparar med ett bensinpris på 11,50 1 150 kronor. Och den som minskar förbrukningen från 1 000 till  800 liter sparar 2.300 kronor.

Av STR:s trafikskolor i Nacka och Värmdö är det Cybergymnasiet och Nacka trafikpedagoger som profilerar sig med att erbjuda ecodriving, enligt STR:s hemsida.
För den som går en kurs i ecodriving handlar det mycket om att bryta invanda mönster, enligt Jeanette Jedbäck, boende i Skuru och ägare till Nacka Trafikpedagoger.
– Jag förstår att gemene man som haft körkort i många år inte mäktar med att ändra sig efter en kurs på fyra timmar. Men det gäller att få in det här körsättet i kroppen och uppleva hur man kan göra.
Hennes ecodriving-elever lär sig minska sin bränsleförbrukning med mellan tio och tjugo procent under kursen.
– Intresset bland företag för ecodriving var stort för fyra fem år sedan. Man pratade mycket om att både spara bränsle och att öka trafiksäkerheten, enligt Jeanette Jedbäck.

Mest företag
Idag är det ingen jättestor efterfrågan på kurserna och de som utbildas kommer via sina arbetsgivare.
– Alla tycker ju att de kan köra bil och ingen vill betala själv för att lära sig något man tycker att man redan kan, säger Jeanette.
Ettan – en bensinslukare
Men de som provat får flera aha-upplevelser.
– Det vanligaste är nog insikten att ettans växel drar 20 gånger mer bränsle än de andra,  berättar Jeanette.
Den ska användas så lite som möjligt, och det är därför hon lär eleverna att aldrig, aldrig stanna vid övergångsställen.
– De som kör med mig blir minst sagt överraskade när jag säger att bara amatörer stannar för att släppa över fotgängare, säger hon.
Men det handlar inte om att strunta i väjningsplikten, utan om att planerera sin körning, att tidigt se om någon är på väg över gatan och släppa på gasen så att de hinner över utan att man behöver stanna. Samma sak gäller för att hitta luckor när man ska in i en rondell.
– Finns det minsta möjlighet att hålla bilen rullande och ligga kvar på tvåans växel ska man göra det, säger Jeanette.
Och motorn ska alltid jobba på låga varv.
– Men inte under 1500 och inte heller över 3000, för då orkar inte katalysatorn svälja avgaserna.
Genom den enkla planeringen och anpassningen av farten leder sparsam körning ofta till att man också ökar sin genomsnittshastighet och kommer fram fortare.
Att hoppa över växlar och till och med växla direkt från tvåans till femmans är en annan del i den sparsamma körningen.
– Det är många bäckar små. Om många hoppar över växlar sparar vi tillsammans enorma mängder bränsle.