Annons

Annons

Annons

Sicklaön

Bildextra: NVP gick under jord

Arbetet med att bygga tunnelbana till Nacka märks mer och mer. Inte minst vid Nacka Forum där slutstationen för blå linjen sprängs ut. NVP:s fotograf Jenny Frejing gick under jord ihop med projektchefen Erik Lindgren och kommunalråden Johan Krogh (C) och Peter Zethraeus (M) för att se vad som händer 40 meter ner.

Text

Projektchefen Erik Lindgren där tunneln västerut mot Järla starar.

Bild: Jenny Frejing

Annons

• Blå linjen förlängs från Kungsträdgården och får två förgreningar, och projektchef för hela projektet är Erik Lindgren (bilden). Med de nya stationerna Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka får Sicklaön tunnelbana. Arbetet startade i början av 2020 och trafikstart är år 2030. Man inledde med att borra och spränga ut arbetstunnlar från ytan, tunnlar som används under hela arbetstiden. Fas två är spränga ut spårtunnlar och stationer, och utrymmen för hissar och rulltrappor och biljetthallar. Där är projektet just nu. Fas tre innebär att lägga spår, installera signalsystem, montera plattformar och rulltrappor – samt testa banan. Det sista som görs är att koppla ihop de nya spåren med befintliga.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan