FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Emma

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Onsdag
23 juli 2014

/Global/bussterminalen455.jpg

Behövs verkligen ett nytt Slussen? Det frågar sig skribenten.

"Frågan om Slussen är felaktigt ställd"

Debatt 14:03 | 28 februari 2013 "Om jag har en värkande muskelknut och går till en skicklig massör, så börjar denne ofta långt ifrån knuten. Jag tror att det förhåller sig så med Slussen", skriver arkitekten Dick Sandberg i ett debattinlägg.

Slussen är en närmast genial och arkitektoniskt unik trafikapparat, som skapades på 1930-talet och som fortfarande fungerar förvånansvärt bra. Men genom åren har trafiktrycket ökat bortom all rimlighet.

Flera arkitekttävlingar har ordnats, men inga riktigt eleganta lösningar har kommit fram. Diskussionen om Slussen har i mycket blivit en utseendefråga, där olika förslag på utformning – bevarande eller nybyggnad – tros kunna lösa Slussenfrågan. Ju större förändring, desto mer kommersiella lokaler krävs för finansieringen och desto större förändring av hela platsen runt Slussen.

När arbetena med Slussen väl kommer igång kommer de ta längre tid än planerat (som det alltid gör) och vara oerhört påfrestande inte bara för Stockholmarna utan framför allt för de resande från Nacka och Värmdö.

Två principer
1. ”Flera frågor som kräver flera svar”.
Slussenfrågan vill ändå inte riktigt ordna sig och det beror troligtvis på att grundfrågan är fel ställd. Genom åren har jag märkt att om det finns en fråga, som jag försöker besvara med endast ett svar och detta inte låter sig göras, så beror det oftast på att frågan är betydligt mer komplex och består av två eller flera frågeställningar som följaktligen måste besvaras med två eller flera svar. Om jag framhärdar att svara med ett svar, måste jag göra ett onödigt stort ingrepp, vilket sällan är lyckat.

2. ”Lätta på trycket”.
Egentligen handlar det om att Stockholm har satt för stort tryck på Slussen och vi kan inte hitta ett elegant svar på hur Slussen ska se ut, förrän vi har lättat på det trycket. Om jag har en värkande muskelknut och går till en skicklig massör, så börjar denne ofta långt ifrån knuten, för att ge plats för avspänning. När massören väl kommer fram till det värkande stället, har ofta knuten redan löst upp sig.
Jag tror att det förhåller sig så med Slussen. Vi har en värkande ”knut” med ständigt ökat tryck och vi har flera frågor, som vi försöker besvara med ett svar…

Zooma ut
För att nå en elegant lösning för Slussen, behöver vi ta ett par steg bakåt och se helheten och identifiera de olika problemställningarna:

• Att busstrafiken från Nacka/Värmdö till varje pris ska dras ända in till Slussen.
• Att Skurubron närmar sig en trafikinfarkt. En ny bro ska byggas, men det blir minst åtta mycket krävande år för invånarna i Värmdö och östra Nacka.
• Att Danviksbron är överansträngd, då både tåg, bussar och bilar passerar idag.
• Att Nacka/Värmdö är bland de kommuner, som växer mest i Stockholm.
• Att Nacka/Värmdö inte längre är en glesbygd med fritidshus, utan består av utspridda villasamhällen, där du är mycket bilberoende.
• Att infartsparkeringarna är på tok för få och oerhört underdimensionerade!
• Att Tvärbanan har blivit en succé och Nacka kommun vill att den ska dras ända fram till Sickla för anslutning till Saltsjöbanan och bussarna (mycket positivt).
• Att Nacka kommun ställer sig positiv till tunnelbana i en första etapp till Nacka Forum (mycket bra, men bör dras vidare mycket längre öster ut).
• Att all järnvägstrafik ska passera Stockholms getingmidja verkar inte helt genomtänkt (men vi lämnar den frågan därhän).

Främja kollektivtrafiken!
Svaren på de olika problemställningarna måste tas i rätt ordning för att nå önskvärd effekt:

1. Bygg värdiga infartsparkeringar.
Nacka och Värmdö kommuner bör kunna göra detta omgående (Vi får hoppas att de inte sålt ut all mark?…). Det skulle kunna göras med hjälp av stora parkeringshus för övergång från bil och lokala bussar till motorvägsbussar, i direkt anslutning till de stora infartsvägarna. Bussarna kör in på markplanet och pendlarna kan gå under tak eller ta hiss till hållplatsen. Den typen av hus är enkla och billiga att bygga, tar mindre plats än markparkering och det skulle betyda att både möjligheten och viljan att åka buss skulle öka kraftigt. Förebilder finns redan i en rad städer exempelvis i Sydamerika, men även parkeringshuset i Sickla har delvis den funktionen. Denna första åtgärd skulle minska trycket på Skurubron, Danviksbron och Slussen betydligt.

2. Öka turtätheten under rusningstid.
De resande ska kunna sitta, vilket gör resan mer värdig (I dag kan du få stå trångt i 40 minuter på en krängande buss ute från östra Värmdö…).

3. Förläng tunnelbanan och tvärbanan.
Helt nödvändigt att Nacka har öppnat för denna tanke idag. Men planera samtidigt för att tunnelbanan ska gå vidare ut till Värmdö – Nacka/Värmdö är extremt väl lämpat för spårbunden trafik, med sin enda ”pulsåder”, där all trafik samlas.

4. Ny knutpunkt vid Sickla.
Om det redan här finns möjlighet till överstigning till spårbunden innerstadstrafik minskar trycket på Danviksbron och Slussen ytterligare. Det bör vara en för de resande värdig övergång från snabbussar och Saltsjöbanan till tunnelbanan och tvärbanan, förslagsvis i Sickla eller under Henriksdalsberget.

5. ”First things first.”
Ovan nämnda arbeten bör vara färdiga innan de fysiska arbetena med Slussen börjar. För att detta ska vara möjligt måste Stockholm, Nacka och Värmdö kommuner göra gemensam sak.

På köpet får Nacka/Värmdö nya trafikknutpunkter, som kan bli mycket intressanta att utveckla till urbana miljöer med bra samhälls/kommersiell service. Så tänk långsiktigt ärade politiker – Välj platserna med stor omsorg: Var sker lämpligast värdiga och effektiva övergångar mellan olika trafikslag?

Och bevara Slussen! När trafiktrycket väl har lättat kan vi på allvar ställa oss frågan: Hur vill vi att Slussen ska se ut? Med största sannolikhet kan Slussen rustas upp och för en betydligt lägre kostnad. Då kan Slussen bli det unika kulturarv, som det egentligen redan är!

Dick Sandberg
Arkitekt SAR/MSA,
Kulturarvsexpert och lärare på KTH


 
VÄRMDÖ
/Global/Puffbilder/Funkisflotte250.gif

Värmdös populäraste båt

Flott initiativ i ny hamn
NACKA
/Global/Puffbilder/Vigsel-250-NE2.gif

Nya e-tjänst för giftassugna

Tryck dig fram till bröllopet
KULTUR
/Global/Puffbilder/Folket-i-skinnarviksbergen250-NE1.gif

Trasslig, roligt och folkligt

Söderkåkar blommar upp i Gustavsberg
LEDARE
/Global/Personal/anders250.jpg

Ta mig till Havet – 35 gånger i SR sedan maj

Lundblad före Lundell i sommartoppen
LOKAL MAT
/Global/Puffbilder/Nysveds-gard250.gif

Hem till gården – stort intresse för lokal mat

Småskaligt som bär frukt
KULTUR
/Global/Puffbilder/Andreas-Dahlback-250.gif

"Slår hårt till hans musik"

Studioproffset Ulf Lundells trummis
LIVSSTIL
/Global/Nyhetsbilder/2014/Juli/Yoga.jpg

Rogivande yoga på vattnet

Det senaste inom motion och hälsa
KULTUR
/Global/Nyhetsbilder/2014/Juli/PaintTheCity_02puff.jpg

Daniel satte färg på Lindesberg

"Utan tvekan bäst"
SPORT
/Global/Nyhetsbilder/2014/Juli/Boule-Pia.jpg
SOMMARNACKA
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/Svindersvikpuff.jpg

Fika dig genom Nacka

Guide för dig som är kaffesugen
FISKSÄTRA
/Global/Nyhetsbilder/2014/Juli/Sommarjobbare-stena-NE4250.jpg

De sommarjobbar på hemmaplan

Första arbetslivserfarenheten
SOMMAR
/Global/Nyhetsbilder/2014/januari/Sandhamn-puff.jpg

Sandhamn – idyll eller partyö?

"En eländig plats plågad av ryssar"
NACKA
/Global/Nyhetsbilder/2014/Juni/Installation-Nacka-stadshus-puff.jpg
KULTUR
/Global/Nyhetsbilder/2014/Juni/saltsjobanan-utstallningpuff-2-foto-nacka-kommuns-arkiv.jpg

De slet för spåret till Saltis

Utställning om Saltsjöbanan spårar historia
VAL 2014
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/andersson_gerdau_puff.jpg

Gerdau: "S gillar inte Nacka"

"För få bidrag inte problemet"
NACKA
/Global/Nyhetsbilder/2014/Juni/Kvarnholmen-JFpuff.jpg

Mat och folkliv ska lyfta Kvarnholmen i sommar

...och locka folk från hela Stockholm
SPORT
/Global/Nyhetsbilder/2014/Juni/Leif_Ekstig-puff.jpg

Myran minns "Nacka"

Fotbollsnostalgi på hög nivå
HAMMARBY SJÖSTAD
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/hammarbysjo_oversiktpuff.jpg

Sjöstan fortsätter växa

12 000 bostäder och 30 000 invånare
KULTUR
/Global/Maj/Artipelag-skargarden-puff.jpg
KULTUR
/Global/Maj/Hamn-JF-7_puff.jpg

Museet vibrerar
av krigshistoria

NVP har smygtittat på nytt museum i Fiskis
NY UTREDNING OM TÅGKRASCHEN
/Global/Nyhetsbilder/2014/januari/Saltisgrafik_korrad_puff.jpg

Dörrarna stängdes
– då startade tåget

Se grafik över hela händelseförloppet
SALTSJÖBADEN
/Global/Maj/Robert-Bronett-JF-puff.jpg

Robert Bronetts
kaosiga vardag

Cirkus Scott – en nyskapande 77-åring
HAMMARBY SJÖSTAD
/Global/Maj/sjostadenmotellpuff.jpg

"Sjöstaden börjar
bli en riktig stadsdel"

Spännande företag slår upp dörrarna
TRAFIK
/Global/Nyhetsbilder/2014/April/sodra-lanken-puff.jpg

Rekordmånga stopp
för trafiken i Södra länken

Expert: Klarar inte dagens trafiksituation
BÖCKER
/Global/Nyhetsbilder/2013/april/Lascirkel_6_puff_NB.jpg

"Demokratiskt problem
att killar inte läser"

NVP gick på läsescirkel med tonårskillar
NÄRINGSLIV
/Global/Nyhetsbilder/2014/April/Skate-giftorm-JF-puff.jpg

Tioåringen som
brädar annonsörerna

"Vi skriver om det vi älskar"
NATUR
/Global/Nyhetsbilder/2014/April/grodpuff1.jpg

Nacka kartlägger
grodperspektiv

"Groddjuren är fridlysta"
BOSTAD
/Global/Nyhetsbilder/2013/december/sjoutsiktpuff.jpg

Sjöutsikt lyfter värdet till skyarna

Vilka yttre faktorer påverkar priset?
VÄRMDÖ
/Global/Nyhetsbilder/2013/december/busskurspuff1.jpg

De tar strid för
den gröna funkiskuren

En 70 årig skönhet i förfall
KONST
/Global/Nyhetsbilder/2013/december/konstpuff.jpg

Konstchefens inredningstips

"Kvalitativ konst behöver inte vara dyr"
NACKA
/Global/Nyhetsbilder/2013/december/magikerpuff.jpg

15-åringen som
lurar skjortan av dig

"100 timmars träning"
SPORT
/Global/Nyhetsbilder/2014/februari/motneiropuff.jpg

Bajenstjärnans nya utmaning

José Monteiro ska lyfta Värmdö IF
MITT KVARTER: HENRIKSDAL
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/Mitt-kvarter-Henkan-NE5.jpg

Så förvandlades Henriksdal till en borg

"Pappa tyckte att det var fint."
BÅT & SJÖVLIV
/Global/Nyhetsbilder/2014/April/Batgyggare-JF-puff2.jpg

"Ångbåtsinredning
på tio veckor"

Anders är av det rätta virket
KLASSIKER TILL HAVS
/Global/Nyhetsbilder/2014/April/Stjarnbaten.jpg

Överlevde glasfiber
och majbrasor

Stjärnbåten – ett levande minne från förr
FRÅGAN

Vilket lag hejar du på?




Se resultat
 
TIPSA NVP.SE

Vet du något vi borde skriva om? Tipsa!
Erik Ljones, webbansvarig
Telefon: 08-55526628

FRÅGAN

Har du körkort och bil?




Se resultat
 
 
 
SÖK PÅ NVP.SE
MEST LÄST IDAG
FACEBOOK

REKOMMENDERAT PÅ FACEBOOK

NVP.SE PÅ TWITTER

EVENEMANG

Håll koll på allt som händer i Nacka och Värmdö i veckan.

Evenemangskalendern
NVP:S NYHETSBREV

Här anmäler du dig till NVP:s nyhetsbrev, med lokalnyheter varje tisdag och torsdag.

OM NVP

Nacka Värmdö Posten
Besöksadress: Värmdövägen 205
Postadress: Box 735, 131 24 Nacka

Tel Annons: 08-555 266 10
Tel Red: 08-555 266 20
Fax: 08-555 266 41

Mer om tidningen
Tipsa anonymt
Facebook
Twitter
RSS-flöde

ANNONS

Bilbehov

Akut bilbehov: Alla märken och modeller av intresse från årsm 94 -09. Något def, ej hinder. Hämtas! Bra betalt. Ring 076-871 35 29.

Se fler annonser
SUDOKU
/Global/Puffbilder/sudoku250.jpg

Spela det omtyckta spelet Sudoku på NVP.se. Klicka på länken nedan för att spela.

Spela Sudoku
COOKIES

NVP.se nyttjar cookies för att underlätta användarens aktiviteter. Det gäller både redaktionellt och kommersiellt material. Om du vill veta mer eller stänga av cookies på din dator, klicka på länken nedan:
Minacookies.se

 
 

Creative director: John Bark | Formgivare: Ivica Prgomet

Producerat av