FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Rudolf, Ralf

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Fredag
27 mars 2015

/Global/bussterminalen455.jpg

Behövs verkligen ett nytt Slussen? Det frågar sig skribenten.

"Frågan om Slussen är felaktigt ställd"

Debatt 14:03 | 28 februari 2013 "Om jag har en värkande muskelknut och går till en skicklig massör, så börjar denne ofta långt ifrån knuten. Jag tror att det förhåller sig så med Slussen", skriver arkitekten Dick Sandberg i ett debattinlägg.

Slussen är en närmast genial och arkitektoniskt unik trafikapparat, som skapades på 1930-talet och som fortfarande fungerar förvånansvärt bra. Men genom åren har trafiktrycket ökat bortom all rimlighet.

Flera arkitekttävlingar har ordnats, men inga riktigt eleganta lösningar har kommit fram. Diskussionen om Slussen har i mycket blivit en utseendefråga, där olika förslag på utformning – bevarande eller nybyggnad – tros kunna lösa Slussenfrågan. Ju större förändring, desto mer kommersiella lokaler krävs för finansieringen och desto större förändring av hela platsen runt Slussen.

När arbetena med Slussen väl kommer igång kommer de ta längre tid än planerat (som det alltid gör) och vara oerhört påfrestande inte bara för Stockholmarna utan framför allt för de resande från Nacka och Värmdö.

Två principer
1. ”Flera frågor som kräver flera svar”.
Slussenfrågan vill ändå inte riktigt ordna sig och det beror troligtvis på att grundfrågan är fel ställd. Genom åren har jag märkt att om det finns en fråga, som jag försöker besvara med endast ett svar och detta inte låter sig göras, så beror det oftast på att frågan är betydligt mer komplex och består av två eller flera frågeställningar som följaktligen måste besvaras med två eller flera svar. Om jag framhärdar att svara med ett svar, måste jag göra ett onödigt stort ingrepp, vilket sällan är lyckat.

2. ”Lätta på trycket”.
Egentligen handlar det om att Stockholm har satt för stort tryck på Slussen och vi kan inte hitta ett elegant svar på hur Slussen ska se ut, förrän vi har lättat på det trycket. Om jag har en värkande muskelknut och går till en skicklig massör, så börjar denne ofta långt ifrån knuten, för att ge plats för avspänning. När massören väl kommer fram till det värkande stället, har ofta knuten redan löst upp sig.
Jag tror att det förhåller sig så med Slussen. Vi har en värkande ”knut” med ständigt ökat tryck och vi har flera frågor, som vi försöker besvara med ett svar…

Zooma ut
För att nå en elegant lösning för Slussen, behöver vi ta ett par steg bakåt och se helheten och identifiera de olika problemställningarna:

• Att busstrafiken från Nacka/Värmdö till varje pris ska dras ända in till Slussen.
• Att Skurubron närmar sig en trafikinfarkt. En ny bro ska byggas, men det blir minst åtta mycket krävande år för invånarna i Värmdö och östra Nacka.
• Att Danviksbron är överansträngd, då både tåg, bussar och bilar passerar idag.
• Att Nacka/Värmdö är bland de kommuner, som växer mest i Stockholm.
• Att Nacka/Värmdö inte längre är en glesbygd med fritidshus, utan består av utspridda villasamhällen, där du är mycket bilberoende.
• Att infartsparkeringarna är på tok för få och oerhört underdimensionerade!
• Att Tvärbanan har blivit en succé och Nacka kommun vill att den ska dras ända fram till Sickla för anslutning till Saltsjöbanan och bussarna (mycket positivt).
• Att Nacka kommun ställer sig positiv till tunnelbana i en första etapp till Nacka Forum (mycket bra, men bör dras vidare mycket längre öster ut).
• Att all järnvägstrafik ska passera Stockholms getingmidja verkar inte helt genomtänkt (men vi lämnar den frågan därhän).

Främja kollektivtrafiken!
Svaren på de olika problemställningarna måste tas i rätt ordning för att nå önskvärd effekt:

1. Bygg värdiga infartsparkeringar.
Nacka och Värmdö kommuner bör kunna göra detta omgående (Vi får hoppas att de inte sålt ut all mark?…). Det skulle kunna göras med hjälp av stora parkeringshus för övergång från bil och lokala bussar till motorvägsbussar, i direkt anslutning till de stora infartsvägarna. Bussarna kör in på markplanet och pendlarna kan gå under tak eller ta hiss till hållplatsen. Den typen av hus är enkla och billiga att bygga, tar mindre plats än markparkering och det skulle betyda att både möjligheten och viljan att åka buss skulle öka kraftigt. Förebilder finns redan i en rad städer exempelvis i Sydamerika, men även parkeringshuset i Sickla har delvis den funktionen. Denna första åtgärd skulle minska trycket på Skurubron, Danviksbron och Slussen betydligt.

2. Öka turtätheten under rusningstid.
De resande ska kunna sitta, vilket gör resan mer värdig (I dag kan du få stå trångt i 40 minuter på en krängande buss ute från östra Värmdö…).

3. Förläng tunnelbanan och tvärbanan.
Helt nödvändigt att Nacka har öppnat för denna tanke idag. Men planera samtidigt för att tunnelbanan ska gå vidare ut till Värmdö – Nacka/Värmdö är extremt väl lämpat för spårbunden trafik, med sin enda ”pulsåder”, där all trafik samlas.

4. Ny knutpunkt vid Sickla.
Om det redan här finns möjlighet till överstigning till spårbunden innerstadstrafik minskar trycket på Danviksbron och Slussen ytterligare. Det bör vara en för de resande värdig övergång från snabbussar och Saltsjöbanan till tunnelbanan och tvärbanan, förslagsvis i Sickla eller under Henriksdalsberget.

5. ”First things first.”
Ovan nämnda arbeten bör vara färdiga innan de fysiska arbetena med Slussen börjar. För att detta ska vara möjligt måste Stockholm, Nacka och Värmdö kommuner göra gemensam sak.

På köpet får Nacka/Värmdö nya trafikknutpunkter, som kan bli mycket intressanta att utveckla till urbana miljöer med bra samhälls/kommersiell service. Så tänk långsiktigt ärade politiker – Välj platserna med stor omsorg: Var sker lämpligast värdiga och effektiva övergångar mellan olika trafikslag?

Och bevara Slussen! När trafiktrycket väl har lättat kan vi på allvar ställa oss frågan: Hur vill vi att Slussen ska se ut? Med största sannolikhet kan Slussen rustas upp och för en betydligt lägre kostnad. Då kan Slussen bli det unika kulturarv, som det egentligen redan är!

Dick Sandberg
Arkitekt SAR/MSA,
Kulturarvsexpert och lärare på KTH


 
KULTUR
/Global/Nyhetsbilder/2015/mars/konsthallen-G-berg250.jpg

Vänskaplig feminism

Något radikalt
MYSTISKT
/Global/Nyhetsbilder/2015/mars/mystiskatavlanpuff.jpg

Helgonet har hittat hem

Efter 177 år
LEDARE
/Global/Personal/anders250.jpg

Ny teknik löser inte allt

Olja och metall från bilar
SPORT
/Global/Nyhetsbilder/2015/mars/basket250.jpg

Skuru satsar på integration

Basket ska engagera ensamkommande
FRITID
/Global/Nyhetsbilder/2015/mars/husbil250.jpg

Friheten i en husbuss

"Det går att ta snabba beslut"
MILJÖBIL
/Global/Puffbilder/miljbil250.jpg

"En fantastisk liten sak"

Mellan motorcykel och golfbil
LÖPNING
/Global/Nyhetsbilder/2015/mars/duvnasloppet250.jpg

Nacka får egen löptour

"Tror vi är unika i landet"
GUSTAVSBERG
/Global/Nyhetsbilder/2015/mars/Gustavsbergs-porslinsfabrik250.jpg

Kunglig kruka flyttar västerut

Prins Eugens kruka slutar tillverkas
DJURÖ
/Global/Nyhetsbilder/2015/mars/syrien250.jpg

"Barnen som berör mest"

Niclas Hammarström om Syrien
JOBB & KARRIÄR
/Global/Nyhetsbilder/2015/mars/Praktikant_Malin-puff.jpg

Tjat och slit tog henne hit

NVP har träffat praktikant-Malin
HOCKEY
/Global/Nyhetsbilder/2015/mars/Hockey-Solveig-puff.jpg

Solveig byter Boo mot Dif

Siktar på att bli bäst i världen
KULTUR
/Global/Nyhetsbilder/2015/mars/sabina-ddumba-puff.jpg

"Fiskis är alltid hemma"

Möt singelaktuella Sabina Ddumba
FOTO
/Global/Nyhetsbilder/2015/februari/Ewa-Stackelberg-JF-puff.jpg

Fotografen utan kamera

Abstrakta bilder på Fotografiska
NACKA
/Global/Nyhetsbilder/2015/februari/Gerda-i-Rgsved_puff-JF-3.jpg

Gerda tvingades flytta

Hittade ingen lägenhet i Nacka
NÄRINGSLIV
/Global/Nyhetsbilder/2015/februari/Lyxresor-saltsjbaden250-NE4.jpg

Guidar lyxsökare i världen

Hon skräddarsyr drömresor
JAZZ
/Global/Nyhetsbilder/2015/februari/kulhammarjazz.jpg
VÅREN
/Global/Nyhetsbilder/2015/februari/tussilagpuff.jpg

Vi vill ha era vårtecken

Skicka in era bilder
Bengt Elde 1939-2015
/Global/Puffbilder/Bengt-Elde-JF-1.gif

"Visste inte att det gick Waxholmsbåtar i himlen"

Bengt Eldes sista utställning
BARN
/Global/Nyhetsbilder/2015/februari/bebis_scanstock_puff.jpg

Mammor föredrar Sös

Närheten prioriterad
KONST
/Global/Nyhetsbilder/2015/februari/graffitipuff.jpg

Graffiti i fina salongerna

Ny utställning i Sickla
SPORT
/Global/Nyhetsbilder/2015/februari/judopuff.jpg

OS-hopp vill sluta på topp

Tommy Macias siktar på Rio
KULTUR
/Global/Nyhetsbilder/2015/januari/Nacka-konsthallpuff.jpg

Skor berättar sin historia

En symbol för männsikovärde
MILJÖ
/Global/Nyhetsbilder/2015/januari/atervinning-hushllsavfall-liten.jpg

Matavfallets väg till gas

NVP bland matrester och sump.
NACKA
/Global/Nyhetsbilder/2015/januari/Dieselverkstan-JF-2.jpg

Stod på sig i namnstriden

Dieselverkstaden får ha kvar sitt namn
KULTUR
/Global/Nyhetsbilder/2015/januari/David-Batra_puff.jpg

Batra frontar Svarte Orm

Svart humor från skyttegraven
SALTSJÖBADEN
/Global/Nyhetsbilder/2015/januari/emil_mathilde-puff.jpg

Droger påverkar alla

Son och mamma föreläser ihop
SLUSSEN
/Global/Nyhetsbilder/2015/januari/Slussen_puff_NY.jpg

Förstår inte hur M tänker

Kändisar riktar Slussenkritik
TRAFIK
/Global/Nyhetsbilder/2015/januari/Sdra-lnken-JFpuff.jpg

Södra länkens svarta år

Ljusning att vänta först 2016
POLITIK
/Global/Nyhetsbilder/2014/oktober/kinbergbatrapuff.jpg
BOSTAD
/Global/Nyhetsbilder/2015/januari/Saltsduvns-JF-2.jpg

Duvnäs dyrast i Nacka

Exklusivare än Saltis
GOLF
/Global/Nyhetsbilder/2015/januari/Rebecca-Surtevall-golf-NE4-puff.jpg

Med siktet inställt på touren

Rebecka Surtevall är redo att ta steget
SPORT
/Global/Nyhetsbilder/2014/December/Karolin-silversmed-NE1puff.jpg

Silversmeden går för guld

Siktet inställt på Tasmanien
KULTURMILJÖ
/Global/Nyhetsbilder/2014/December/stra-lvsala-grd-puff.jpg

Ett upprustat vattenhål

Klarade sig undan ryssen
ÅRETS NACKABO
/Global/Nyhetsbilder/2014/December/arets-Nackabo-ny-1.jpg

Energin blev segermelodin

Stringent duo prisad
SAMTIDEN
/Global/Nyhetsbilder/2014/December/shoppingkritik.jpg

"Såg skumma ut"

Människan och gallerian
TIPSA NVP.SE

Vet du något vi borde skriva om? Tipsa!
Erik Ljones, webbansvarig
Telefon: 08-55526628

FRÅGAN

Har du körkort och bil?




Se resultat
 
 
 
SÖK PÅ NVP.SE
MEST LÄST IDAG
FACEBOOK

REKOMMENDERAT PÅ FACEBOOK

NVP.SE PÅ TWITTER

EVENEMANG

Håll koll på allt som händer i Nacka och Värmdö i veckan.

Evenemangskalendern
NVP:S NYHETSBREV

Här anmäler du dig till NVP:s nyhetsbrev, med lokalnyheter varje tisdag och torsdag.

OM NVP

Nacka Värmdö Posten
Besöksadress: Värmdövägen 205
Postadress: Box 735, 131 24 Nacka

Tel Annons: 08-555 266 10
Tel Red: 08-555 266 20
Fax: 08-555 266 41

Mer om tidningen
Tipsa anonymt
Facebook
Twitter
RSS-flöde

ANNONS

Köpes

Märkesklockor även fickur, klockdelar, smycken, ordnar, medaljer, mynt, silverföremål mm. Tel 08-22 95 14.

Se fler annonser
SUDOKU
/Global/Puffbilder/sudoku250.jpg

Spela det omtyckta spelet Sudoku på NVP.se. Klicka på länken nedan för att spela.

Spela Sudoku
COOKIES

NVP.se nyttjar cookies för att underlätta användarens aktiviteter. Det gäller både redaktionellt och kommersiellt material. Om du vill veta mer eller stänga av cookies på din dator, klicka på länken nedan:
Minacookies.se

 
 

Creative director: John Bark | Formgivare: Ivica Prgomet

Producerat av