FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Vega

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Torsdag
24 april 2014

Företag vill att Österleden blir betalväg – 35 kr per passage

Nacka 06:10 | 25 september 2012 Österleden ska utredas, och kan byggas ihop med Nackas tunnelbana. Det utspelet kom regeringen med i förra veckan.
Om företagen bakom förslaget får som de vill blir Österleden privatdriven. En resa genom tunneln skulle då kosta 35 kronor.

Kostar totalt 20 miljarder kr
• Företagen vill slå två flugor i en smäll – och dra tunnelbanan och Österleden genom samma tunnel. Kostnaden för tunnelbanan blir 8,2 miljarder kronor. Efter Kungsträdgården ska tunnelbanan stanna vid Skansen, Finnboda, Sickla, Järla och Nacka Forum. I teorin kan en avgrening från Sickla gå via Sjö-staden och Södermalm.

• Österleden är tänkt att börja i Sickla och avslutas vid Ropsten. Kostnaden per passage blir 35 kronor, förutsatt att privata investerare finansierar hela vägbygget. Initiativtagarna hoppas även tjäna pengar på ”exploateringsintäkter”. Skanska har genomfört liknande projekt i bland annat Norge och Finland.

• Kostnaden för Österleden beräknas till 9-12 miljarder kronor. Totalkostnaden för både t-bana och väg blir därmed uppemot 20 miljarder kronor.

”Två tunnlar till priset av en!”

Det är säljfrasen som Sweco och Skanska trummat in det senaste året. Många dragningar har det blivit för politiker, både i Nacka, i Stockholm och nationellt.
I förra veckan fick man lön för mödan. Förslaget Saltsjötunneln, en bil- och tunnelbanelänk under Saltsjön, lyftes fram av regeringen.

– Det senaste halvåret har det varit tyst. Och så kom det här helt plötsligt. Vi tycker själva att det är en väldigt bra tanke. Det skulle kosta en förfärlig massa pengar att bygga två tunnlar, säger Björn Kvist, projektledare på ingenjörsföretaget Sweco.

Han var den som i mars 2011 kom på idén.

– Det skulle vara roligt om den fick vidareutvecklas. Att jag under min livstid fick åka i tunneln.

Formellt är läget oförändrat. Fyra alternativa dragningar för tunnelbanan ska utredas. Tre av dem går genom Södermalm och Hammarby sjöstad. Den fjärde – Saltsjötunneln – går istället över Djurgården och Finnboda. Den rymmer även Österleden.

Finansieringen av projektet är oklar. Regeringen skriver i sin debattartikel i Dagens Nyheter att pengar bland annat kan komma genom ”höjda och bredare intäkter från trängselskatt eller olika former av medfinansiering.”

Billigare tunnelbana
Swecos och Skanskas beräkningar visar att tunnelbanan skulle kosta 8,2 miljarder kronor. Att jämföra med mellan 11-16 miljarder kronor, som SL räknat med för de andra tunnelbanelösningarna. Då är däremot inte Österleden inräknad.

För den föreslår företagen en OPS-lösning, offentlig-privat-samverkan. Byggandet sköts då av Skanska, liksom finansiering, drift och underhåll.

– Hela poängen är att finansieringen inte går på skattesedeln, utan via dem som brukar vägen, säger Henrik Svanqvist, public affairs-chef på Skanska.

Vid full privat finansiering ska varje resenär betala 35 kronor för att ta sig igenom tunneln, och efter att Skanska drivit vägen i 30 år skulle den tillfalla staten.

För en Värmdöbo på väg till Ropsten skulle det innebära tre avgifter, Nya Skurubron, trängselskatt och Österleden?
– Vi har sagt att det är viktigt att det finns en gemensam syn på hela avgiftsstrukturen, så man inte sätter fel avgifter.

Enligt Sweco kan projektet, realistiskt sett, tidigast vara klart efter 15 år. Men det kräver att regeringen ändrar regler för att snabba upp byggprocessen. Annars får man räkna med 20 år från start till mål.

”Oerhört positivt”
Kommunstyrelsens ordförande Erik Langby, M, tror dock inte att vägen blir helt privat.

– Det är inte så troligt att man privat kan ta ansvar för finansieringen. Däremot behöver vi medfinansiering. Jag har själv varit varit tillskyndare av betalmotorväg sedan 1986. Det är naturligt att den som har stor nytta av något betalar lite extra.

Du har inte tidigare förordat Saltsjötunneln?
– Med den missar man Östra Södermalm och Hammarby sjöstad. Och då sjunker trafiknyttan med tunnelbanan. Vi måste därför genomföra förstudien och gå på djupet med alla fyra alternativen. Samtidigt är det oerhört positivt att regeringen vill supporta både tunnelbanan och Österleden.

Förhandling väntar

Erik Langby utesluter inte att någon av de andra dragningarna för tunnelbanan kan bli verklighet. Och att Österleden i så fall byggs separat.

– Österleden är nu högre på dagordningen, oavsett tunnelbanan.

Ordförande i riksdagens finansutskott Anna Kinberg Batra, M, poängterar att frågan nu ska lösas via förhandlingar.

– Sträckningen är en fråga för SL, kommunerna och den förhandlingsperson som regeringen väntas utse. Det blir en uppgift för själva förhandlingen.

Kan man tolka det som att Österleden byggs oavsett tunnelbanesträckning?
– Partiledarna pekar åt det hållet, men sträckningen blir som sagt en fråga för förhandlingen mellan de berörda parterna.

Jörgen Löwenfeldt

Sagt om förslaget: ”Tunnelbana ursäkt för mer motorväg”
Anna Sehlin, V, ersättare i landstingets trafiknämnd:

”Det betyder sannolikt en OPS-lösning som låser fast Stockholmarna att betala bompeng till ett privat företag som sedan gör vad de vill med de pengarna. Hela tanken med trängselavgifterna är ju att bilister betalar för att de som åker kollektivt får det bättre.”

Yvonne Blombäck, MP, trafikpolitisk talesperson i landstinget:
”Det är oacceptabelt att regeringen kör över det lokala självstyret, eftersom det redan pågår en tunnelbaneutredning där fyra olika alternativ förutsättningslöst studeras.
Den borgerliga majoriteten använder planerna på tunnelbanan som en ursäkt för att egentligen bygga mer motorväg.”

Hans Peters, C, kommunalråd i Nacka:
”Österleden är inte vilken liten gata som helst utan ett mycket kontroversiellt projekt som diskuterats i 25 år. Kommande detaljplaner kommer att överklagas och prövas i alla domstolar som är möjliga och det kan ta flera år att tröska igenom. Under tiden kommer också t-banebygget att stå still.”

Michael Stjernström, KD, gruppledare i Trafik­nämnden:
”En bil- och tågtunnel i en gemensam paketlösning är något som Kristdemokraterna i Stockholmsregionen applåderar. Österleden är den felande länken för att få till en ringled runt Stockholm. Kortare restider och köfria vägar främjar tillväxten i Stockholmsregionen och därmed tillväxten i hela landet.”


 
NATUR
/Global/Nyhetsbilder/2014/April/grodpuff1.jpg

Nacka kartlägger
grodperspektiv

"Groddjuren är fridlysta"
LEDAREN
/Global/Personal/anders250.jpg

Anders Milde:
"
Inte ens Nackas klassiska skyline är ohotad."

Det nya klistras in framför det gamla
BOSTAD
/Global/Nyhetsbilder/2013/december/sjoutsiktpuff.jpg

Sjöutsikt lyfter värdet till skyarna

Vilka yttre faktorer påverkar priset?
VÄRMDÖ
/Global/Nyhetsbilder/2013/december/busskurspuff1.jpg

De tar strid för
den gröna funkiskuren

En 70 årig skönhet i förfall
KONST
/Global/Nyhetsbilder/2013/december/konstpuff.jpg

Konstchefens inredningstips

"Kvalitativ konst behöver inte vara dyr"
NACKA
/Global/Nyhetsbilder/2013/december/magikerpuff.jpg

15-åringen som
lurar skjortan av dig

"100 timmars träning"
SPORT
/Global/Nyhetsbilder/2014/februari/motneiropuff.jpg

Bajenstjärnans nya utmaning

José Monteiro ska lyfta Värmdö IF
MITT KVARTER: HENRIKSDAL
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/Mitt-kvarter-Henkan-NE5.jpg

Så förvandlades Henriksdal till en borg

"Pappa tyckte att det var fint."
KULTUR
/Global/Nyhetsbilder/2013/december/Stig-Lindberg_puff.jpg

"Han drevs av
en lust att arbeta"

Stig Lindberg inpå livet
BÅT & SJÖVLIV
/Global/Nyhetsbilder/2014/April/Batgyggare-JF-puff2.jpg

"Ångbåtsinredning
på tio veckor"

Anders är av det rätta virket
KLASSIKER TILL HAVS
/Global/Nyhetsbilder/2014/April/Stjarnbaten.jpg

Överlevde glasfiber
och majbrasor

Stjärnbåten – ett levande minne från förr
KULTUR
/Global/Nyhetsbilder/2014/April/danspuff1.jpg

"Min kropp är som ett material"

Kroppsfixerad koreograf
VÄRMDÖ
/Global/Nyhetsbilder/2014/April/gaddpuff.jpg

Nu gäddrar ska det bli fisk

"Det är rena ruschen"
SPORT
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/supporterkartan_liten.jpg
BOO
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/Myrsjoskolan-appar-puff-NE4.jpg

Apptillverkning på schemat

Spel som kan spelas världen över
KULTUR
/Global/Nyhetsbilder/2013/december/Hembygdsforeningen_puff.jpg
FRÅGAN

Vilket lag hejar du på?




Se resultat
 
BIL
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/BildtemaNE1.jpg

SÅ FÅR DU BILEN VÅRFIN

En femstegsraket
SPORT
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/Rodel-NE1_liten.jpg

Drömmen om en
egen rodelbana

Hemmaplan ligger i norska Lillehammer
HÄLSA
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/screening_liten.jpg

Testa dig som eliten

Träningshajpens senaste grej
LOKALT
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/Strandskydd1.jpg

Strandskyddet väger lätt

Hårt tryck på kommunerna
UNG TRÄNING
/Global/Nyhetsbilder/2014/januari/140304_NvP_bootcamp_liten.jpg

Tung allsidig träning

"Tränar allt på en gång"
MODE
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/NvP_Mode_liten.jpg

Killar – så klär ni er rätt i vår

"Byxor som framhäver rumpan"
VÄRMDÖ
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/Fardtjanst-och-pensionarer-NE1_250.jpg

Missnöjet med
färdtjänsten pyr

"Det är inte acceptabelt"
REPORTAGE
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/God-man-Benjamin-och-Catharina-NE2_liten.jpg

Många ställer upp för flyktingbarn

"Påminner om mamma"
VECKANS MEST KOMMENTERADE
/Global/Nyhetsbilder/2014/Mars/Infartsparkering_Sickla_MF1_255.jpg

INFÖR SLUSSENKAOSET

800 kronor för att parkera?
MÖTET
/Global/Nyhetsbilder/2014/februari/sahar.jpg

”Livet i fält blir allt farligare”
Möt läkaren Sahar Nejat från Nacka

Ser livet från ett annat perspektiv
SNACKIS
/Global/Nyhetsbilder/2014/februari/Duvnas-strand_LITEN.jpg

Kissbråket i Duvnäs

Mest kommenterad på webben
NOMINERING
/Global/Nyhetsbilder/2014/februari/nvpse250.jpg

Juryn: "Den självklara
digitala mötesplatsen"

NVP.se kan vinna pris
OVANLIGA BOENDEN
/Global/Nyhetsbilder/2014/januari/alternativ250.jpg

Bo på en ö – inte alls ensamt

"Det blir ju en del att göra"
NÄRINGSLIV
/Global/Nyhetsbilder/2014/februari/Akzos-tomma-lokaler2501-JB.jpg

Nackas yttersta hus
står tomt efter avhoppet

"Har aldrig varit med om det"
FISKSÄTRA
/Global/Nyhetsbilder/2014/februari/Kallan-NE250.jpg

De delar ut en
matkasse – per dag

Ministern kom på besök i Fiskis
TIPSA NVP.SE

Vet du något vi borde skriva om? Tipsa!
Jörgen Löwenfeldt, webbansvarig
Telefon: 08-55526628

MILJÖ
/Global/Nyhetsbilder/2014/januari/gift250.jpg

Din nya lägenhet
– ett sätt att rensa gift

Men bör man vara orolig?
FRÅGAN

Har du körkort och bil?




Se resultat
 
NÄRINGSLIV
/Global/Nyhetsbilder/2014/januari/forrad250.jpg

Goda förråd har blivit dyra

"Kommer att fyllas första kvartalet"
SKÄRGÅRDEN
/Global/Nyhetsbilder/2014/januari/obo240.jpg
NACKA
/Global/Nyhetsbilder/2014/januari/hyresratt455.jpg

Hyresrätterna tappar
mark – trots byggboom

S kritiskt: ”Talk is cheap”
LUNCHPATRULLEN
/Global/Nyhetsbilder/2013/april/koloni250.jpg

Behöver du lunchtips?
Här finns alla lunchpatruller

 
 
SÖK PÅ NVP.SE
MEST LÄST IDAG
FACEBOOK

REKOMMENDERAT PÅ FACEBOOK

NVP.SE PÅ TWITTER

EVENEMANG

Håll koll på allt som händer i Nacka och Värmdö i veckan.

Evenemangskalendern
NVP:S NYHETSBREV

Här anmäler du dig till NVP:s nyhetsbrev, med lokalnyheter varje tisdag och torsdag.

OM NVP

Nacka Värmdö Posten
Besöksadress: Värmdövägen 205
Postadress: Box 735, 131 24 Nacka

Tel Annons: 08-555 266 10
Tel Red: 08-555 266 20
Fax: 08-555 266 41

Mer om tidningen
Tipsa anonymt
Facebook
Twitter
RSS-flöde

ANNONS

Björkved

Fin torkad björkved 3m3, 30 cm, travad och hemkört på pall. 070-2151550

Se fler annonser
SUDOKU
/Global/Puffbilder/sudoku250.jpg

Spela det omtyckta spelet Sudoku på NVP.se. Klicka på länken nedan för att spela.

Spela Sudoku
COOKIES

NVP.se nyttjar cookies för att underlätta användarens aktiviteter. Det gäller både redaktionellt och kommersiellt material. Om du vill veta mer eller stänga av cookies på din dator, klicka på länken nedan:
Minacookies.se

 
 

Creative director: John Bark | Formgivare: Ivica Prgomet

Producerat av