FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Marit, Rita

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Fredag
6 maj 2016

Företag vill att Österleden blir betalväg – 35 kr per passage

Nacka 06:10 | 25 september 2012 Österleden ska utredas, och kan byggas ihop med Nackas tunnelbana. Det utspelet kom regeringen med i förra veckan.
Om företagen bakom förslaget får som de vill blir Österleden privatdriven. En resa genom tunneln skulle då kosta 35 kronor.
Kostar totalt 20 miljarder kr
• Företagen vill slå två flugor i en smäll – och dra tunnelbanan och Österleden genom samma tunnel. Kostnaden för tunnelbanan blir 8,2 miljarder kronor. Efter Kungsträdgården ska tunnelbanan stanna vid Skansen, Finnboda, Sickla, Järla och Nacka Forum. I teorin kan en avgrening från Sickla gå via Sjö-staden och Södermalm.

• Österleden är tänkt att börja i Sickla och avslutas vid Ropsten. Kostnaden per passage blir 35 kronor, förutsatt att privata investerare finansierar hela vägbygget. Initiativtagarna hoppas även tjäna pengar på ”exploateringsintäkter”. Skanska har genomfört liknande projekt i bland annat Norge och Finland.

• Kostnaden för Österleden beräknas till 9-12 miljarder kronor. Totalkostnaden för både t-bana och väg blir därmed uppemot 20 miljarder kronor.
”Två tunnlar till priset av en!”

Det är säljfrasen som Sweco och Skanska trummat in det senaste året. Många dragningar har det blivit för politiker, både i Nacka, i Stockholm och nationellt.
I förra veckan fick man lön för mödan. Förslaget Saltsjötunneln, en bil- och tunnelbanelänk under Saltsjön, lyftes fram av regeringen.

– Det senaste halvåret har det varit tyst. Och så kom det här helt plötsligt. Vi tycker själva att det är en väldigt bra tanke. Det skulle kosta en förfärlig massa pengar att bygga två tunnlar, säger Björn Kvist, projektledare på ingenjörsföretaget Sweco.

Han var den som i mars 2011 kom på idén.

– Det skulle vara roligt om den fick vidareutvecklas. Att jag under min livstid fick åka i tunneln.

Formellt är läget oförändrat. Fyra alternativa dragningar för tunnelbanan ska utredas. Tre av dem går genom Södermalm och Hammarby sjöstad. Den fjärde – Saltsjötunneln – går istället över Djurgården och Finnboda. Den rymmer även Österleden.

Finansieringen av projektet är oklar. Regeringen skriver i sin debattartikel i Dagens Nyheter att pengar bland annat kan komma genom ”höjda och bredare intäkter från trängselskatt eller olika former av medfinansiering.”

Billigare tunnelbana
Swecos och Skanskas beräkningar visar att tunnelbanan skulle kosta 8,2 miljarder kronor. Att jämföra med mellan 11-16 miljarder kronor, som SL räknat med för de andra tunnelbanelösningarna. Då är däremot inte Österleden inräknad.

För den föreslår företagen en OPS-lösning, offentlig-privat-samverkan. Byggandet sköts då av Skanska, liksom finansiering, drift och underhåll.

– Hela poängen är att finansieringen inte går på skattesedeln, utan via dem som brukar vägen, säger Henrik Svanqvist, public affairs-chef på Skanska.

Vid full privat finansiering ska varje resenär betala 35 kronor för att ta sig igenom tunneln, och efter att Skanska drivit vägen i 30 år skulle den tillfalla staten.

För en Värmdöbo på väg till Ropsten skulle det innebära tre avgifter, Nya Skurubron, trängselskatt och Österleden?
– Vi har sagt att det är viktigt att det finns en gemensam syn på hela avgiftsstrukturen, så man inte sätter fel avgifter.

Enligt Sweco kan projektet, realistiskt sett, tidigast vara klart efter 15 år. Men det kräver att regeringen ändrar regler för att snabba upp byggprocessen. Annars får man räkna med 20 år från start till mål.

”Oerhört positivt”
Kommunstyrelsens ordförande Erik Langby, M, tror dock inte att vägen blir helt privat.

– Det är inte så troligt att man privat kan ta ansvar för finansieringen. Däremot behöver vi medfinansiering. Jag har själv varit varit tillskyndare av betalmotorväg sedan 1986. Det är naturligt att den som har stor nytta av något betalar lite extra.

Du har inte tidigare förordat Saltsjötunneln?
– Med den missar man Östra Södermalm och Hammarby sjöstad. Och då sjunker trafiknyttan med tunnelbanan. Vi måste därför genomföra förstudien och gå på djupet med alla fyra alternativen. Samtidigt är det oerhört positivt att regeringen vill supporta både tunnelbanan och Österleden.

Förhandling väntar

Erik Langby utesluter inte att någon av de andra dragningarna för tunnelbanan kan bli verklighet. Och att Österleden i så fall byggs separat.

– Österleden är nu högre på dagordningen, oavsett tunnelbanan.

Ordförande i riksdagens finansutskott Anna Kinberg Batra, M, poängterar att frågan nu ska lösas via förhandlingar.

– Sträckningen är en fråga för SL, kommunerna och den förhandlingsperson som regeringen väntas utse. Det blir en uppgift för själva förhandlingen.

Kan man tolka det som att Österleden byggs oavsett tunnelbanesträckning?
– Partiledarna pekar åt det hållet, men sträckningen blir som sagt en fråga för förhandlingen mellan de berörda parterna.

Jörgen Löwenfeldt

Sagt om förslaget: ”Tunnelbana ursäkt för mer motorväg”
Anna Sehlin, V, ersättare i landstingets trafiknämnd:

”Det betyder sannolikt en OPS-lösning som låser fast Stockholmarna att betala bompeng till ett privat företag som sedan gör vad de vill med de pengarna. Hela tanken med trängselavgifterna är ju att bilister betalar för att de som åker kollektivt får det bättre.”

Yvonne Blombäck, MP, trafikpolitisk talesperson i landstinget:
”Det är oacceptabelt att regeringen kör över det lokala självstyret, eftersom det redan pågår en tunnelbaneutredning där fyra olika alternativ förutsättningslöst studeras.
Den borgerliga majoriteten använder planerna på tunnelbanan som en ursäkt för att egentligen bygga mer motorväg.”

Hans Peters, C, kommunalråd i Nacka:
”Österleden är inte vilken liten gata som helst utan ett mycket kontroversiellt projekt som diskuterats i 25 år. Kommande detaljplaner kommer att överklagas och prövas i alla domstolar som är möjliga och det kan ta flera år att tröska igenom. Under tiden kommer också t-banebygget att stå still.”

Michael Stjernström, KD, gruppledare i Trafik­nämnden:
”En bil- och tågtunnel i en gemensam paketlösning är något som Kristdemokraterna i Stockholmsregionen applåderar. Österleden är den felande länken för att få till en ringled runt Stockholm. Kortare restider och köfria vägar främjar tillväxten i Stockholmsregionen och därmed tillväxten i hela landet.”

 
LÄGET I TRAFIKEN
  • Sträckan Nacka Forum - Årstadal
    Normal trafik
Visa/dölj information från SL
MAGI
/link/9db7e6b5570a4f7d83a935251e82f17b.aspx

Henrik tar sig in i ditt inre

Mindfuckern som lurar av dig pinkoden
KULTUR
/link/b7ef242f9028400e8253fe677c0ec32d.aspx

Ikonisk konst i Värmdö

Artipelag visar Warhol
LEDARE
/link/aa10e5435b954fd2a8ba26988a7ef7fc.aspx

Inte dumt att värna träden

De som bor nära träd är mindre deppiga
BARNLITTERATUR
/link/29a1faaf63b14c348257eab09f921606.aspx

Tant tar udden av rädslor

Ältabo aktuell med två böcker
NACKA
/link/007e2b4522b24b44a6d646d41749a9f0.aspx

En äng av riksintresse

Historien om Storängen
PARKOUR
/link/73b2222aeb004485bdb80759529071fb.aspx

"Mer fritt än gymnastik"

Föreningen där alla kan vara sig själva
LÅNGSJÖN
/link/f8505f3c7aaa4e5c9f498fa130eaa66d.aspx

Sjöodjur  – barnens vän

Ett väldigt litet och väldigt snällt...
PRISAD TIDNING
/link/04ab4672882a4a658f6b9ed8ef0a490a.aspx

NVP – bäst i Sverige

Utsedd till årets gratistidning
TEMA BÅT
/link/c2eff800e7234b269c6e968db59f4c3a.aspx
JUBILEUM
/link/1d8dbb96ee8d4887bac4dc8967377b9e.aspx

Ekblad hyllar Shakespeare

"Dramer är musik i sig"
TEMA BIL & TRAFIK
/link/ee3fda9c04fd44d19f1ac9534917b58f.aspx

Klassiker rustad för rally

Amazon har gett fartfylld nostalgitripp
SPORT
/link/6f2a60d7be1e4dfbaad6466487872330.aspx

"När han frågade blev jag barnsligt glad"

Liif flyttar in i Skuru igen
NATUR
/link/24b210cf35ab4769b0b89fadd806f6db.aspx

Barn vill stoppa vägbygge

"Djuren kan dö av avgaserna"
KULTUR
/link/7a84465ac5994e1bbf9902284d995eb8.aspx

Övergiven telefonkiosk blev minibibliotek

Här är Nackas minsta bibliotek
TEMA BARN
/link/398b917ad20248f0a1aa47191c0231be.aspx

"Barn ser bara vårt arga utbrott och inte vår stress"

Så blir du en bättre förälder
FISKSÄTRA
/link/3f69950ca082443fa754a05e5731e96a.aspx

Robin räddande ängel

Drog upp man som gått genom isen
STADSODLING
/link/e252d430685d4a1195b65aab78dbd784.aspx

Grön framtidsvision serveras i Fisksätra

KTH-studenter ser nya odlingar
HANTVERK
/link/8e810a7c76c14603aceb3010e1cd2012.aspx

Väcker frågor om konsten

Dansk glasyr och kinesisk keramik
HÄLSA
/link/84164aa4013749a7add0eb666f2712fa.aspx

Rekreation för iskalla

NVP har testat vinterbad
KULTUR
/link/20f257a3351e4d5ca3b8298e6ab8afcb.aspx

Cirkus om en krasch

Bröt två nackkotor
KERAMIK
/link/a94032d927534de2a18343c405783396.aspx
KLIMATZONER I NACKA
/link/4c7e4b09142644b3abb22d2be695bf31.aspx
VARDAGSHJÄLTE
/link/04a7296308204671b29d3d326af927cd.aspx
LITTERATUR
/link/178792361be842a3996d517b3b2688e2.aspx

I huvudet på Tranströmer

Ur Nobelpristagarens arkiv
LYCKLIG VINNARE
/link/b8e939ab8f604d09acf55c8b9f698b48.aspx

Richard når miljonpublik

"Håret bara reste sig på armarna"
MISSA INTE
/link/779b4f83923d46fa8320312613536292.aspx

Så lång tid tar resan till Slussen år 2020

Dagens terminal skulle kollapsa
GUSTAVSBERG
/link/f4d02b0a8267425e9a28f84d8be2b17c.aspx

Guldkant för seniorer

Ingen ska känna sig ensam
DESIGN
/link/3708f799da4c4966b9b9230a3ab1cf6a.aspx

Ny bok om Stig Lindberg

Fokus på former i tegel och plast
TEATER
/link/28d89bc350d14f6ca225f035f225f1b7.aspx

Satans demokrati i Sickla

Teaterstat utmanar publiken
UNG JOURNALISTIK
/link/71b12389c0834ac38fb9918aff10af1c.aspx

Hennes artikel tog priset

Elever hinner inte äta efter idrotten
FLYKTINGKRISEN
/link/a19e3b0e3d6d42cd809c0ef99d58e891.aspx

Flyktingar i Attefallshus

Hennes idé gillas av politikerna
SPORT
/link/fc38e45a48ba4673ad60f7847e584fd9.aspx

Skurustjärnor till VM

Nackas bidrag till handbolls-VM
TRAFIK
/link/da5f4a9c626a4e25ad5725b95183ec5c.aspx
KULTUR
/link/7947d9f5dc0e439ea9c64418b2d64c98.aspx

Hicks slår i Nashville

Han har chans på tre Grammys
KULTUR
/link/4be4e24793b2421a9bed2187e12a7df2.jpg

Prinsessans son i Fiskis

Litteratur från smärtpunkten
KONST
/link/6929ceae3e5549e4aefb6deb8d2b0029.jpg

En färg räcker långt

Hyllning till den enfärgade konsten
KULTUR
/link/f09ac198c860449a8984f0f099df6fa5.jpg
TIPSA NVP.SE

Vet du något vi borde skriva om? Tipsa!
Erik Ljones, webbansvarig
Telefon: 08-55526628

FRÅGAN

Har du körkort och bil?




Se resultat
 
 
 
SÖK PÅ NVP.SE
MEST LÄST IDAG
FACEBOOK

NVP.SE PÅ TWITTER

EVENEMANG

Håll koll på allt som händer i Nacka och Värmdö i veckan.

Evenemangskalendern
NVP:S NYHETSBREV

Här anmäler du dig till NVP:s nyhetsbrev, med lokalnyheter varje tisdag och torsdag.

OM NVP

Nacka Värmdö Posten
Besöksadress: Värmdövägen 205
Postadress: Box 735, 131 24 Nacka

Tel Annons: 08-555 266 10
Tel Red: 08-555 266 20
Fax: 08-555 266 41

Mer om tidningen
Tipsa anonymt
Facebook
Twitter
RSS-flöde

ANNONS

Köpes

Herr och damklocka Omega, Rolex, Cartier, Breitling mfl även fickur och smycken mm. Tel 070-948 10 80.

Se fler annonser
SUDOKU
/link/eafc4609a34f4306bee78e68b47ddad5.jpg

Spela det omtyckta spelet Sudoku på NVP.se. Klicka på länken nedan för att spela.

Spela Sudoku
COOKIES

NVP.se nyttjar cookies för att underlätta användarens aktiviteter. Det gäller både redaktionellt och kommersiellt material. Om du vill veta mer eller stänga av cookies på din dator, klicka på länken nedan:
Minacookies.se