FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Selma, Fingal

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Tisdag
27 juni 2017

Björn Terring

Varumärket Värmdö klart – kostade en miljon kronor

Värmdö 14:03 | 02 september 2011 År av arbete och nästan en miljon skattekronor har lagts på att bygga Värmdös varumärke. Frasen ”Stockholms stoltaste skärgård” sammanfattar slutsatserna. Liksom en logga som många associerar till Musse Pigg.
Varumärket inte det samma som kommunen
• Projektgruppen har tagit fram en varumärkesplattform för Värmdö. Den innehåller en rad begrepp. Dit hör kärnvärdena ”stolt, medveten och nyfiken”. Den så kallade positionen ”Stockholms stoltaste skärgård” är också ett av begreppen.
• Den kommunikativa målgruppen definieras som ”medveten storstadsmänniska med en livsstil som kännetecknas av en aktiv och medveten vardag”.
• Varumärket Värmdö är inte detsamma som kommunen, utan det handlar snarare om att ta ett grepp om platsen Värmdö. Däri ingår såväl kommun och invånare som företag och föreningsliv.
Vilken bild har Stockholmare av Värmdö? Hur ska fler få reda på vad kommunen har att erbjuda? Det är ett par av de frågor som varumärkesprojektet sedan starten 2009 har sökt svar på, genom workshopar och enkätundersökningar.

En slutsats är att många känner till platser som Sandhamn och Gustavsberg, men att färre kopplar samman dem med Värmdö.

– Det är viktigt för besökare att veta att i Värmdöpaketet ingår även andra platser. Vi behöver mer av ett destinationstänkande, där man åker till en plats och gör många olika saker, säger projektledaren Sara Funke.

En annan slutsats är att Värmdö är fullt av kontraster, mellan skärgård och stadsbebyggelse och mellan bruksmiljö och modernt leverne. Därför heter det i den så kallade varumärkesplattformen att Värmdö är en ”urban skärgårdsidyll”.

– Den frasen kondenserar det vi lovar att leverera, säger kommunikationschefen Kenneth Norberg.

”Urban skärgårdsidyll” är alltså mest ett riktmärke för dem som jobbar med Värmdö på olika sätt. En formulering som däremot kommer att synas mycket är ”Stockholms stoltaste skärgård”. Det ska bland annat stå på en skylt vid infarten till Värmdö.

– Värmdöborna är själva stolta över att bo här och många rekommenderar andra att flytta hit, säger Kenneth Norberg.

– Men det är stolthet med ödmjukhet. Det handlar om att vurma för det unika som Värmdö har, inflikar Sara Funke.

Även den nya loggan kommer att bli synlig. Den ska inte ersätta kommunvapnet, utan ska användas i sammanhang som exempelvis den gångna helgens båtmässa, där företag från närområdet och kommunen gör gemensam sak.

Loggan föreställer bokstaven ö och ska samtidigt påminna om ett ö-system. Men många har snarare associerat till Musse Pigg i halvprofil.

– Var och en får stoppa in sin egen tolkning, konstaterar Sara Funke.
För varumärkesbygget har kommunen avsatt 800 000 kronor. Därutöver har uppåt 150 000 kronor lagts på bland annat lokalhyra vid workshoparna. Sammanlagt nästan en miljon skattekronor, alltså.

Hur kommer det Värmdöborna till del, förutom vägskylten?
– Vi hoppas att det kan generera tillväxt för Värmdö, med fler arbetstillfällen och fler företag som vill etablera sig. Det kan bli lättare för föreningar att få sponsorer och näringslivet kan gynnas av att det kommer fler turister. Ju mer känd en plats varumärke är, desto större blir intresset från andra aktörer, säger Sara Funke.

 
NÄRINGSLIV
/link/a9fb3f4709f74d15a997083c2d6bcf81.aspx

De lagar lunchlådan

Lokal färdigmat produceras i Boo
LEDARE
/link/a61fba97a567404e969b5203148f4c75.aspx

Sommaren står för dörren

Mycket att göra vid, på och i vatten
MUSIKTERAPI
/link/0adebe39ec7547c4b9aee1f1c994cf02.aspx

Musik ska lyfta flyktingbarnen

Skapar självförtroende och språklust
FOLKFEST
/link/d40c17a5da004042a5607a998a6f10a4.aspx

Karnevalyra i Orminge

Färgglatt firande av 50-åringen
NATURPRIS
/link/730d2111ae8f4dcc8d2e156175d71b95.aspx
UDDA HUS
/link/f9c6a1a706104fef83d7a9603c1c8fd6.aspx

Fylke tar plats i Nacka

Hobbithotell redo för gäster
MILJÖ
/link/e3d36b81260540449287aaf16a1cd1bb.aspx

Pedagogisk plockning

3 723 skolbarn gör Nacka renare
TECKNARSTIPENDIUM
/link/bccbe02368b2446b9e2eb844ff41ffc1.aspx
DESIGN
/link/b96e4d27164748f686b9d9a42fe6d0c8.aspx
SPORT
/link/62b9f474423b4929927e6463e1f80771.aspx

Krigar mot motståndare
– och mot nättroll

NVP har träffat Skurus Linnéa Claeson
PRISTAGARE
/link/743833b9f630414a879c6f0eeb81d420.aspx

Prisbelönta bullar

I Saltis finns Årets bagare
LOKALHISTORIA
/link/0782a0fd14344eacbec50ded3aa0712a.aspx

När Nacka blev Nacka

"Ingen ville veta av den andre"
PORTRÄTT
/link/c8548f4257c04c1693ab9818eaf6bc1a.aspx

"Ingenjörer behöver
inte vara gubbar"

Bättre värld med kvinnliga perspektiv
MUSIK
/link/ac1970af7bdc4cd282b5444de0d7e347.aspx

Sexåringar speglar rädslor

1 200 barn i Grammisnominerade kören
INTEGRATIONSPROJEKT
/link/2eb26e4e0ece4e4b9683c1231fa59468.aspx

Springer för innanförskap

Löpträffar för integration fyller halvår
SJÖRÄDDNING
/link/f3ececb242b64ee1ac57858f760b2952.aspx
MILJÖ
/link/132a6c9e51314ffa8e2c9571630ef84a.aspx

Tips för bättre miljö

Så kan din miljöpåverkan minskas
NÄRLAGAT
/link/0d31f3d932f547ef9b225ac1b5aa9833.aspx

Fixar middag till grannen

Matkoncept som ska ge mer hemlagat
HEALING
/link/e14ac42630bc42049df5ef9f3c3ff30b.aspx

Universiell energi i handen

NVP testar healingmetoden reiki
FISKSÄTRA
/link/3a272e66839149cb8e26f8e6aeff6acf.aspx

"Jag har gråtit och gråtit"

Pia Minati vill berätta dotterns historia
NYÅRSLÖFTE
/link/239c427ec9754347a6848858dc6dfef2.aspx

Nytt år, nytt träningslöfte

Så kommer du igång – efter nyårslöftet
KAFFE
/link/4052651bc8cf4cd9a777ebe73493b0f3.aspx

"Vi är inga nördar"

Folkligt kaffe rostas i Mölnvik
BIODLING
/link/83632630cd284ad8ab9733cb27ae4046.aspx

En bisyssla som trendar

Biodling populärt igen
KULTUR
/link/396ce6a7ed0a404fb4f8051f1655d28f.aspx
PEPPARKAKSTÄVLING
/link/cef8ef4430454e938693bb31339ab262.aspx

Kaktåg knep vinsten

NVP:s juliga tävling avgjord
CHOKLAD
/link/c1783624ba094ce7bbfd1cb02483fddd.aspx
UTSTÄLLNING
/link/f35790ca71604b6285010902fb6ca6e8.aspx

Slussens tågljud blir konst

50 lokala konstnärer i Vintersalongen
NY BOK
/link/2941f162818c43b69a86743aa3008023.aspx

Flinck skriver om sitt liv

”Inte en av alla runkande memoarer”
HISTORIA
/link/dec092fbc1964b368a38543ffe201063.aspx
NACKA
/link/48de4770603247f08d627e66008bc5e9.aspx

Varv rivs inför brobygge

"En epok går i graven"
SOCIALA MEDIER
/link/74b173886b7b43909913d1f0ab885747.aspx
MUSIK
/link/5b33218cb9324a6683d5f381339768d9.aspx
SKOLA
/link/f32d776d55b64c41abecedb527c6bbc0.aspx

Fusket som får godkänt

"Fusklappen är inte utdöd"
UTSTÄLLNING
/link/cee786f583454aa5a3a4745b268faaae.aspx

Samlade verk av Wallin

Hans modeskatt visas på Artipelag
TIPSA NVP.SE

Vet du något vi borde skriva om? Tipsa!
Anna-Karin Blom, webbansvarig
Telefon: 08-555 266 33

FRÅGAN

Har du körkort och bil?




Se resultat
 
 
 
SÖK PÅ NVP.SE
MEST LÄST IDAG
FACEBOOK

NVP:S NYHETSBREV

Här anmäler du dig till NVP:s nyhetsbrev, med lokalnyheter varje tisdag och torsdag.

NVP.SE PÅ TWITTER

EVENEMANG

Håll koll på allt som händer i Nacka och Värmdö i veckan.

Evenemangskalendern
OM NVP

Nacka Värmdö Posten
Besöksadress: Värmdövägen 205
Postadress: Box 735, 131 24 Nacka

Tel Annons: 08-555 266 10
Tel Red: 08-555 266 20
Fax: 08-555 266 41

Mer om tidningen
Tipsa anonymt
Facebook
Twitter
RSS-flöde

ANNONS

Köpes

Äldre porslin, ljusstakar, glas, karaffer mm med kräftmotiv, bestick, vinkylare, gamla kräftlyktor. Tel 08-22 95 14.

Se fler annonser
SUDOKU
/link/eafc4609a34f4306bee78e68b47ddad5.jpg

Spela det omtyckta spelet Sudoku på NVP.se. Klicka på länken nedan för att spela.

Spela Sudoku
COOKIES

NVP.se nyttjar cookies för att underlätta användarens aktiviteter. Det gäller både redaktionellt och kommersiellt material. Om du vill veta mer eller stänga av cookies på din dator, klicka på länken nedan:
Minacookies.se